پیاده روی بعد از عمل دیسک کمر

جراحی دیسک کمر به عنوان یک روش درمانی برای مشکلات کمر از قبیل فتق دیسک در برخی موارد خاص توصیه می‌شود زیرا روش‌های درمان غیر جراحی متعددی وجود دارد که می‌‌تواند به افرادی که دچار فتق دیسک کمر هستند کمک نماید. این روش‌های غیر جراحی عبارتند از مصرف قرص مسکن، فیزیوتراپی، تزریق دارو و روش‌های روان درمانی. پزشک زمانی انجام جراحی دیسک را به شما توصیه می‌‌کند که این روش‌های غیر جراحی کمکی به بهبود شما نکرده باشد یا آنکه شما شرایطی را دارید که پزشک می‌‌داند با انجام عمل جراحی بهبود خواهد یافت.

در اکثر موارد بیمارانی که دچار درد کمر هستند به کمک روش‌های غیر جراحی درمان می‌‌شوند با توجه به شرایط و بیماری شما و شدت بیرون زدگی دیسک پزشک به تجویز داروهای خاص یا فیزیوتراپی خواهد پرداخت. در صورتی که پس از ۶ هفته امتحان کردن روش‌های غیر جراحی درد کمر شما بهبود پیدا نکرده باشد پزشک انجام عمل جراحی را توصیه خواهد کرد با این حال روش‌های جراحی مورد استفاده در همه افراد یکسان نیست و هر فرد بر اساس شرایطی که دارد به یک روش جراحی خاص نیاز خواهد داشت. پزشک قبل از عمل درخواست انجام سی تی اسکن و عکس برداری توسط اشعه ایکس را می‌دهد. این روش‌های عکس برداری می‌توانند تصاویر واضحی را از دیسک آسیب دیده و بافت‌های اطراف آن و اعصاب آن ناحیه ارائه دهند.

مدت زمان استراحت بعد از عمل دیسک کمر

بیمار باید حداقل چهار هفته حرکت را محدود کند و در طی آن درمان توانبخشی را با هدف تسریع بهبودی و تسکین درد و همچنین ارتقای بهبود عملکردی آغاز کند. اجتناب از علائم مزمن و جلوگیری از عوارض و عود با توجه به وضعیت بدنی، حرکت و تغذیه مهم خواهد بود.

به همین دلیل، کادر پزشکی و متخصص تمام نشانه‌های مواجهه با بیمار را در چهار هفته اول پس از جراحی و دوره تثبیت بعدی در اختیار بیمار قرار می‌دهند. به طور معمول، یک فرد می‌تواند در طی یک ماه پس از جراحی به کار در مشاغل کم تحرک و غیر متحرک بازگردد.

با این حال، نمی‌توانیم دقیقاً به شما بگوییم که چقدر طول می‌کشد تا به زندگی عادی برگردید، زیرا از بیمار به بیمار دیگر متفاوت است.
رفتار‌هایی که بعد از عمل دیسک باید داشته باشید

پس از عمل دیسک باید از حرکات خمشی و چرخشی بالاتنه خودداری شود. پس از عمل باید به روشی درستی بایستید، یعنی به پهلو دراز بکشید و کمر خود را صاف نگه دارید. در طول اقامت در بیمارستان باید توسط یک تیم فیزیوتراپی در مورد توالی حرکت صحیح آموزش داده شود.

در عصر یا روز بعد از عمل ممکن است برای مدت کوتاهی از خواب بیدار شوید، اما «پسندانه» و با حمایت کادر پرستاری. سپس می‌توانید مدت زمان بیدار شدن را در چند روز آینده افزایش دهید، اما همیشه می‌توانید در حالت دراز کشیدن پریود شوید. در اینجا همه چیز باید در حد اعتدال انجام شود، یعنی دراز کشیدن، نشستن، ‌ایستادن و دویدن. به عنوان یک بیمار، وقتی بیش از حد زیاد شود، بهترین احساس را دارید. همچنین به یاد داشته باشید دیسک بین مهره‌ای مانند یک اسفنج است در حالت عمودی فشرده می‌شود و عرضه مواد مغذی کاهش می‌یابد، زمانی که دراز کشیده‌اید دوباره کاملاً مایع است و می‌تواند دوباره مواد مغذی را بهتر جذب کند.

راحت‌ترین و ملایم‌ترین حالت بعد از عمل این است که به پشت دراز بکشید و پا‌های خود را احتمالاً کمی بالا و خم کنید. باید از وضعیت مستعد اجتناب شود. موقعیت جانبی نیز امکان‌پذیر است. در روز‌های بعد از عمل نیز می‌توان سر تخت را کمی بالا برد.

نکات بعد از جراحی دیسک کمر

نشستن و خوابیدن و کار در خانه بعد از جراحی دیسک کمر

از ول شدن بدن درحین نشستن پرهیز کنید. حفظ گودی کمر در هنگام نشستن و رانندگی و استفاده از پشتی یا بالش جهت پر کردن آن ضروری است.

وضعیت درست و نادرست نشستن  بعد از جراحی دیسک کمر

شما نباید از صندلیهای بدون پشتی یا مبلهای فرو رونده جهت نشستن استفاده کند. در دو هفته اول پس از جراحی هر ۲۰ دقیقه از وضعیت نشستن یا رانندگی خارج شوید.این زمان به تدریج بسته به تحمل شما قابل افزایش است.
خوابیدن شما باید در وضعیتی باشد که ستون فقراتتان خمیده نشود.به همین دلیل خوابیدن در وضعیت جنینی نباید صورت گیرد.خوابیدن در وضعیت طاق باز و پهلو مجاز است.
وضعیت خوابیدن به پشت و پهلو بعد از جراحی دیسک. به محل بالشها در موقع خواب توجه فرمایید.
تشک شما باید سفت ودر عین حال راحت باشد.خوابیدن بر روی دشکها یا تختهایی که سبب فرورفتن کمر در آن شود ممنوع است.
شما در هنگام کار منزل باید از ایستادن طولانی مدت در یک وضعیت پرهیز کرده و از خم شدن به جلو اجتناب کنید.
در هنگام کار منزل از خم شدن به جلو پرهیز کرده و هنگام کارهایی که نیازمند ایستادن در یک محل است نظیر ظرف شستن، آشپزی ،اصلاح صورت و … یک پا را در لبه ای قرار داده و زانو را خم نماید.

راه رفتن بعد از جراحی دیسک کمر

در هفته اول پس از جراحی معمولا استراحت کافی و راه رفتن در حد تحمل و فعالیتهای محدود توصیه میشود.راه رفتن باید بتدریج افزایش یابد ولی نباید سبب خستگی شما شود.معمولا توصیه به راه رفتن چندین بار در روز به فواصل کوتاه میشود. شما میتوانید برای کنترل درد،تورم و گرفتگی عضلاتدر محل جراحی از گذاشتن کیسه یخ بمدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در محل چندین بار در روز استفاده کنید.

ورزش های بعد از عمل دیسک کمر

ورزش های بعد از عمل دیسک کمر به شما کمک می کنند که درد تان کاهش یابد و بهبود یابید
لازم است که این ورزش ها را برای ۶ هفته بعد از جراحی هر روز انجام دهید.
برای انجام ورزش های بعد از عمل دیسک کمر حتما با فیزیوتراپیست مشورت کنید.
ورزش ها را تا حدی که سبب ایجاد درد نشوند انجام دهید. اگر ورزشی سبب درد شد، آن را متوقف کرده و روز بعد انجام دهید. اگر به علت درد قادر به انجام ورزش نبودید با پزشک تان مشورت کنید
اگر حس درد، بی حسی، گزگز یا ضعف بیشتری داشتید این مساله را با پزشک خود درمیان بگذارید.

تمرینات فیزیوتراپی بعد از عمل دیسک کمر

ثبات کمر عمدتا توسط عضلات عمقی شکم و لگن فراهم می شود. فعال کردن عضلات عمقی شکم مشکل است و نیاز به آگاهی و تمرین دارد.

تمرین عضلات عمقی شکم

روی پشت خود درحالیکه زانوها خم هستند و کف پاها روی زمین قرار دارند، بخوابید.
کف دست های خود را روی شکم تان در اطرف ناف قرار دهید.
بالاتنه خود را صاف نگه دارید و تنفس عمیق انجام دهید.
به آرامی عضلات شکم را سفت کنید انگار که می خواهید که شکم را به داخل و به سمت ستون فقرات نزدیک کنید. انقباض عضلانی را باید زیر انگشتان حس کنید اما ستون فقرات نباید حرکت داشته باشد
زمانیکه راحت تر شدید و درد تان کمتر شد، سعی کنید که تمرین قبلی را با انقباض طولانی تری حفظ کنید. همین تمرین را در وضعیت های مختلف (نشسته، ایستاده) انجام دهید.