نحوه خوابیدن بعد از عمل دیسک کمر

دیسک کمر

در این مطلب بهترین وضعیت خواب برای کمردرد و همچنین برخی از فعالیت هایی که بیماران دیسک کمر می توانند برای داشتن استراحت و خواب بهتر انجام دهند را توضیح خواهیم داد . طرز خوابیدن کسانی که دیسک کمر دارند یکی از عوامل مهم در پیشبرد روند بهبودی این مشکل است.

بهترین روش خوابیدن بعد از عمل جراحی دیسک کمر

بهترین روش خوابیدن، خوابیدن به پشت است ، چرا که در این وضعیت فشار های وارده بر ستون فقرات به حداقل می رسند . اما اغلب از این حالت طفره می روند و اینطور بیان می کنند که در این حالت درد های آن ها بیشتر می شود . شاید بتوان دلیل این گفته را بد خوابیدن در این حالت دانست .
باید توجه داشت که اگر در این حالت بالش زیر زانوها قرار داده نشود، به دلیل آنکه زیر زانو ها خالی می ماند، فشار بیش از حدی به این مفاصل وارد خواهد شد . همچنین فشار های مشابهی به مفاصل لگن و کمر وارد می شود . برای برطرف کردن این مشکل بهتر است بالشی ( که ارتفاع آن برای هر فرد متفاوت است و بسته به شرایط بدنی افراد تعیین می شود) زیر هر دو زانو قرار داده شود .در این حالت گودی کمر کاهش یافته ، مفاصل لگن آزادتر می شوند و زانو ها نیز در حالت استراحت قرار می گیرند . همچنین بالش کوچکی را، از زیر شانه ها تا زیر سر جهت پر کردن گودی گردن بگذارید . این وضعیت ، بهترین حالت برای ستون فقرات شما می باشد .

روش صحیح بلند شدن تخت خواب بعد از عمل جراحی دیسک

صحیح ترین روش بلند شدن از تخت خواب، بدینصورت است که ابتدا همه ی تنه یکجا به یک سمت چرخانده شود، سپس هر دو پا از لب تخت آویزان شده، با کمک دست ها ، تن از روی تخت بلند شود . این کار در بیمارانیکه روز های پس از عمل جراحی کمر را می گذارنند، اهمیت بیشتری دارد و در کاهش فشار بر نواحی جراحی شده ، همچنین جلوگیری از جابه جایی و حرکت پیوند هایی که احیانا در محل عمل جراحی گذاشته شده اند بسیار موثر و مفید خواهد بود .

 

به پهلو بخوابید و یک بالشتک بین زانوها قرار دهید.

اگر در حالت صاف خوابیده به پشت احساس ناراحتی کردید، سعی کنید به سمت دیگر خود بخوابید:

به شانه راست یا چپ خود اجازه دهید با تشک، همراه با بقیه قسمت های آن سمت بدن، تماس داشته باشد.
یک بالشتت بین زانوهای خود قرار دهید.
اگر بین کمر و تشک شما فاصله وجود دارد، از یک بالشتت کوچک در آن ناحیه برای پشتیبانی بیشتر استفاده کنید.

چه از یک بالشتت و چه از دو بالشتت استفاده کنید، حتما باید همیشه به یک طرف بخوابید. انجام بسیاری از موارد باعث بروز مشکلاتی مانند عدم تعادل عضلات و حتی اسکولیوز می شود.

این وضعیت چگونه کمک می کند؟ تنها خوابیدن به پهلو باعث احساس بهتر نخواهد شد. استفاده از بالشتت بین زانوهای شما قسمت مهم تر است. بالشت باسن، لگن و ستون فقرات را در یک راستای بهتر قرار می دهد.

 

دیسک کمر

در وضعیت جنینی به پهلو بخوابید.

اگر دچار کمر درد هستید؛ بهتر است به حالت جنینی به پهلو بخوابید:

1. به پشت دراز بکشید و سپس به آرامی روی پهلو بچرخید.

2. زانوهای خود را به سمت سینه خود بچسبانید و تنه خود را به آرامی به سمت زانوها بچرخانید.

3. به خاطر داشته باشید که هر از گاهی سمت را عوض کنید تا از عدم تعادل جلوگیری کنید.

این وضعیت چگونه کمک می کند؟ دیسک های شما همچون بالشتک های نرم بین مهره های ستون فقرات شما قرار دارند. فتق زمانی اتفاق می افتد که بخشی از دیسک از فضای طبیعی خود خارج شود و باعث درد عصبی، ضعف و موارد دیگر شود. حلقه زدن تنه به حالت جنینی، فضای بین مهره ها را باز می کند.

 

دیسک کمر

 

روی شکم با بالشت زیر شکم بخوابید.

شاید شنیده باشید خوابیدن روی شکم در واقع برای کمردرد مضر است. این موضوع تا حدی درست است زیرا ممکن است به گردن شما فشار اضافه کند.

اما اگر می بینید که روی شکم خود احساس راحتی می کنید، مجبور نیستید وضعیت دیگری را تحمل کنید. بجای آن موارد زیر را رعایت کنید:

1. یک بالشت زیر لگن و زیر شکم خود قرار دهید تا مقداری از فشار بر روی کمر شما برداشته شود.

2. بسته به احساسی که در این وضعیت دارید، می توانید از بالشت زیر سر خود استفاده کنید یا نکنید.

این وضعیت چگونه کمک می کند؟ بیماران دیسک کمر ممکن است از خوابیدن روی شکم با بالشت سود بیشتری ببرند. این حالت می تواند هر استرسی که در فضای بین دیسک های شما ایجاد می شود را برطرف کند.

 

دیسک کمر

 

به پشت بخوابید و یک بالشت زیر زانوی خود قرار دهید .

برای برخی افراد، خوابیدن به پشت می تواند بهترین وضعیت برای تسکین کمر درد باشد. برای این کار:

1. صاف به پشت دراز بکشید.

2. یک بالشت زیر زانوی خود قرار دهید و ستون فقرات خود را به حالت خنثی نگه دارید. بالشت برای حفظ منحنی در قسمت کمر بسیار مهم است.

3. همچنین می توانید یک حوله کوچک و رول شده را در زیر منحنی پشت خود برای پشتیبانی بیشتر قرار دهید.

این وضعیت چگونه کمک می کند؟ هنگامی که به پشت می خوابید، وزن شما به طور مساوی توزیع می شود و در وسیع ترین قسمت بدن پخش می شود. در نتیجه، فشار کمتری روی نقاط حساس به فشار وارد می کنید. همچنین با این حالت می توانید هم ترازی ستون فقرات و اندام های داخلی خود را بهتر تنظیم کنید.

 

دیسک کمر

 

هم ترازی بسیار مهم است .

بیماران دیسک کمر بخاطر بسپارند که هم ترازی کلید اصلی است.

مهم نیست که چه وضعیتی را انتخاب می کنید؛ مهمترین قسمت این معادله حفظ هم راستایی و هم ترازی ستون فقرات است. به طور خاص روی تراز کردن گوش، شانه ها و باسن خود تمرکز کنید.

ممکن است متوجه شکاف هایی بین بدن و تخت خود شوید که عضلات و ستون فقرات را تحت فشار قرار می دهد. با استفاده از بالشت می توانید این استرس را کاهش دهید تا جای خالی را پر کنید.

هنگام چرخیدن در رختخواب مراقب باشید. در حین چرخش ممکن است از هم ترازی خارج شوید. همیشه کل بدن خود را به سمت هم حرکت دهید، مرکز بدن خود را محکم و کشیده نگه دارید. حتی ممکن است هنگام چرخیدن زانوها را به سمت سینه بیاورید تا احساس راحت تری کنید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 3.3 / 5. تعداد آرا: 12

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

بدون ديگاه

ارسال دیدگاه

error: Alert: Content selection is disabled!!