تغذیه بعد از عمل دیسک کمر

تغذیه در عمل دیسک کمر

دیسک گردن یا دیسک کمر ، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ستون فقرات به‌حساب می‌آید. این بیماری با دردهایی در ناحیه موردنظر و احساس سوزن سوزن شدن همراه است که این دردها به اندام‌های مرتبط نیز سرایت می‌کند. مثلاً درد در دیسک گردن به دست‌ها و در دیسک کمر به پاها نیز منتقل می‌شود. طبق نظر متخصصان، تغذیه مناسب می‌تواند علائم این بیماری را کمتر کند.

 

پس از جراحی دیسک کمر چه بخوریم؟

در چند روز اول پس از جراحی، ممکن است احساس تهوع داشته باشید. در این زمان شما تمایل زیادی به غذا خوردن ندارید و این امری طبیعی است، زیرا دستگاه گوارش شما به زمان نیاز دارد تا پس از جراحی ستون فقرات به مسیر خود بازگردد. در روز های اول و زمانی که در بیمارستان بستری هستید باید از غذاهای آبکی استفاده کنید اما با گذشت زمان می توانید غذاهای جامد اما سبک را نیز مصرف کنید.

مصرف کالری ها بعد از عمل دیسک کمر

پس از جراحی دیسک کمر، متابولیسم بدن در جهت بازسازی و ترمیم افزایش پیدا می کند؛ بنابراین بدم شما برای طی کردن دوران نقاهت به کالری بیشتری نیاز دارد. مقدار این کالری باید دو برابر حد معمول باشد. کالری دریافتی شما پس از جراحی باید از غذاهای سالم مانند میوه، حبوبات، غلات و سبزیجات تامین شود. این ترکیبات به بدن شما کمک می کنند تا ویتامین C و ترمیباتی که ترمیم بافت خود نیاز دارد را به دست اورد.

خوردن وعده های غذایی متعادل نیز می تواند به کاهش خطر عفونت بعد از جراحی کمک کند. برخی از مواد مغذی، از جمله ویتامین C، روی و ویتامین A، به ویژه در مبارزه با عفونت مفید هستند. غذاهای غنی از ویتامین C عبارتند از: مرکبات، توت فرنگی، گوجه فرنگی، سبزیجات و کلم. ویتامین A را می توان در هویج، سیب زمینی، اسفناج و کلم بروکلی، شیر، پنیر، جگر و زرده تخم مرغ یافت. غذاهای دریایی، صدف، گوشت و جگر همگی منابع غنی روی هستند.

 

مصرف پروتئین‌ها بعد از عمل دیسک کمر

پروتئین‌هایی که از هیدرولیز شدن کلاژن ژلاتین به دست می‌آیند بسیار مفید هستند، زیرا این پروتئین‌ها می‌توانند دقیقاً آن دسته از اسید آمینه‌های مورد نیاز برای ترمیم ساختار تشکیل دهنده‌ی دیسک را تامین کنند. متأسفانه، بسیاری از افراد دقیقاً بر خلاف آن چه که برایشان مفید است را مصرف می‌کنند. به دلیل رواج پیدا کردن رژیم‌های غذایی “بدون چربی”، بسیاری از افراد از چربی‌ها اجتناب می‌کنند، در حالی که در واقع فقط می‌بایست از چربی‌های ترانس در رژیم غذایی خود استفاده نکنند. چربی‌های اشباع شده و با کیفیت بسیار سالم هستند و موادی ضروری برای سلامتی بدن به شمار می‌آیند. بدتر از همه این که، افرادی که از این نوع رژیم غذایی پیروی می‌کنند اغلب معتقدند که سالم هستند و بنابراین متقاعد کردن آن‌ها بسیار سخت است. همچنین بسیاری از پروتئین‌هایی که اکثر افراد استفاده می‌کنند دارای کیفیت بسیار پایینی هستند و حاوی هورمون‌ها و آنتی بیوتیک‌ها می‌باشند. برای دریافت پروتئین با کیفیت بالا، افراد باید حداقل تئوری مصرف غذای طبیعی و انواع گوشت‌ها را بپذیرند. مواد غذایی که از حیواناتی به دست آمده که در مراتع پرورش یافته‌اند و از علف، مواد ارگانیک و طبیعی استفاده کرده‌اند، همیشه بهترین راه است.

 

مصرف سبزیجات بعد از عمل دیسک کمر

همه ما در همه حال نکاتی از خواص سبزیجات به گوشمان خورده است. سبزیجات برای سالم نگه‌داشتن بدن و درمان اغلب بیماری‌ها می‌توانند به‌عنوان مکمل مورداستفاده قرار گیرند. علاوه بر حفظ سلامت بدن، برخی از سبزی‌ها می‌توانند به‌صورت اختصاصی به درمان دیسک کمر کمک کنند. روش درمان این سبزیجات با کاهش التهاب همراه است. سبزی‌هایی که این خاصیت را دارند در دسته کلم‌ها قرار می‌گیرند که شامل کلم پیچ، گل‌کلم و کلم بروکلی است. علاوه بر این موارد گفته‌شده، اسفناج نیز می‌تواند به کاهش التهاب کمک شایانی نماید. ترکیب این مواد گفته‌شده به همراه پروتئین گیاهی، می‌تواند وعده غذایی کامل به‌حساب آید؛ پس سبزیجات نیز در جدول تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، جایگاه ویژه‌ای دارند.

 

تغذیه در عمل دیسک کمر

مصرف غذاهای دریایی بعد از عمل دیسک کمر

برای داشتن تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن، همیشه باید به ریزمغذی‌های دریافتی از مواد خوراکی توجه کرد. یکی از مواد مغذی موردنیاز برای کمک به بهبود شرایط دیسک کمر و گردن، امگا ۳ است. غذاهای دریایی، منبع غنی از امگا ۳ هستند. ازآنجایی‌که برای کنترل شرایط کمر بهتر است در مصرف غذاهای سرخ‌شده با روغن زیاد دقت بالایی به خرج دهید و کمتر از آن‌ها بخورید، بهتر است در زمان غذاهای دریایی خوراکی را انتخاب کنید که بتوان آن را با روش‌های پخت دیگر مثل کبابی کردن نیز مصرف نمود. یکی از مواد غذایی که می‌توان آن را با روش‌های کبابی کردن یا سرخ کردن در روغن کم نیز به مصرف رساند، ماهی‌ها هستند.

نکته دیگری که در زمان انتخاب ماهی باید به آن توجه کنید، بافت چربی زیر پوست ماهی است. بهتر است از ماهی‌های آزاد یا قزل‌آلا استفاده نمایید که بافت چربی کمتری زیر پوست خود دارند و سرب موجود در پوست آن‌ها نیز کم است. به خاطر داشته باشید که امگا ۳ موجود در غذاهای دریایی می‌تواند به‌سلامت استخوان‌ها و مفاصل کمک شایانی نماید؛ علاوه بر آن از به وجود آمدن التهاب نیز جلوگیری می‌کند.

مصرف لبنیات بعد از عمل دیسک کمر

اکثر ما زمانی که از لبنیات صحبت می‌شود اولین چیزی که به ذهنمان خطور می‌کند، نقش این مواد خوراکی در حفظ سلامت استخوان‌ها است. کلسیم موجود در لبنیات می‌تواند شرایط را برای بهبود دیسک کمر و گردن فراهم آورد. ساده‌ترین راه برای دریافت کلسیم بدون مصرف مکمل، خوردن لبنیات است. به خاطر داشته باشید در حالت کلی بدن در روز به میزان خاصی کلسیم نیاز دارد، پس به بهانه دریافت کلسیم بیشتر در مصرف هیچ‌کدام از محصولات لبنی زیاده‌روی نکنید؛ چراکه طبع لبنیات سرد است و در صورت مصرف پیش از حد، می‌تواند درد استخوانی را به همراه داشته باشد.

اگر معده شما با لبنیات سازگار نیست و به لاکتوز موجود در آن حساسیت دارید، می‌توانید از لبنیات بدون لاکتوز استفاده کنید. علاوه بر آن برخی از منابع گیاهی نیز مقادیر بالای از کلسیم ‌دارند که می‌توان به نخود، انجیر، بادام، کلم بروکلی، دانه چیا، جو دوسر و انواع لوبیا اشاره کرد. پس داشتن تغذیه و غذای مناسب برای دیسک کمر و دیسک گردن با مصرف کلسیم و لبنیات، امکان‌پذیر است.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

بدون ديگاه

ارسال دیدگاه

error: Alert: Content selection is disabled!!