مراقبت های بعد از عمل لیزری دیسک کمر

جراحی ستون فقرات با لیزر یک جراحی کم تهاجمی ستون فقرات است که در آن برش‌های کوچکی به طول کمتر از یک اینچ برای دسترسی به ساختارهای ستون فقرات ایجاد می‌شود. در مقایسه با جراحی باز کمر که در آن یک برش بزرگ در پشت برای دسترسی به ستون فقرات ایجاد می‌شود، روش‌های کم تهاجمی منجر به زخم و آسیب کمتری به ساختارهای اطراف می‌شوند و اغلب منجر به درد کمتر و زمان بهبودی کوتاه‌تر می‌شوند. جراحی دیسک کمر با لیزر یک نوع جراحی است که با انواع دیگر جراحی‌های کمر، مانند جراحی سنتی کمر و جراحی کم تهاجمی ستون فقرات (MISS) فرق دارد.

جراحی سنتی دیسک کمر یا جراحی باز دیسک کمر چگونه است؟

در طی جراحی سنتی کمر، جراح یک برش طولانی در پشت ایجاد می‌کند. سپس عضلات و سایر بافت‌ها را به منظور دسترسی به ناحیه آسیب دیده ستون فقرات دور می‌کنند. این منجر به زمان بهبودی طولانی‌تر می‌شود و ممکن است باعث آسیب بافتی شود.

جراحی روش MISS

در روش MISS از برش کوچک‌تری نسبت به جراحی سنتی استفاده می‌شود. برای ایجاد یک تونل کوچک به منظور دسترسی به محل جراحی از ابزار خاصی به نام جمع کننده لوله‌ای استفاده می‌کنند. از ابزارهای تخصصی مختلفی در طول جراحی استفاده می‌شود. از آنجایی که روش MISS کم تهاجمی است، می‌تواند منجر به درد کمتر و بهبودی سریع‌تر شود.

جراحی لیزری دیسک کمر

در طی جراحی کمر با لیزر، از لیزر برای برداشتن بخش‌هایی از بافت اطراف نخاع و اعصاب پشت استفاده می‌شود. برخلاف سایر انواع جراحی کمر، ممکن است فقط برای شرایط بسیار خاص، مانند زمانی که فشرده سازی عصب باعث درد می‌شود این روش مناسب باشد. جراحی لیزر کمر و MISS اغلب با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند یا تصور می‌شود که یکسان هستند. جراحی کمر با لیزر نسبتاً نادر است و مطالعات بالینی کمی وجود دارد که مزایای عمل جراحی با لیزر را در مقایسه با روش‌های دیگر نشان داده باشد. لیزر را می‌توان برای کاهش فشار عصب با هدف تسکین درد استفاده کرد. این کار تحت بی حسی موضعی انجام می‌شود، به این معنی که پوست و عضلات اطراف کمر فرد از درد بی حس می‌شوند. همچنین ممکن است برای این عمل آرام بخش تزریق شود.

جراحی لیزری PLDD

یکی از روش‌های جراحی لیزری کمر جهت رفع فشار دیسک با لیزر از راه پوست، PLDD نام دارد. در این روش از لیزر برای برداشتن بافت دیسک استفاده می‌شود که ممکن است باعث فشرده شدن و درد عصب شود. در طول عمل PLDD، لیزر به هسته دیسک آسیب دیده منتقل می‌شود. سپس از انرژی لیزر برای برداشتن دقیق بافتی که ممکن است بر روی عصب فشار وارد کند استفاده می‌شود.

عمل دیسک کمر

مزایای لیزر دیسک کمر

• لیزر دیسک کمر یک روش کم‌تهاجمی می‌باشد.
  • در این روش برشی ایجاد نمی‌شود.
  • پس از لیزر دیسک کمر جای زخم ایجاد نمی‌شود.
  • این روش به بیهوشی عمومی نیاز ندارد.
  • بیمار نیازی به استراحت در بیمارستان ندارد.
  • دوره بهبودی در روش لیزر دیسک کمر کوتاه می‌باشد.
  • هزینه لیزر دیسک کمر 50 درصد کمتر از روش‌های دیگر جراحی می‌باشد.

مراقبت‌های پس از عمل لیزر کمر

انجام اقدامات مراقبتی از پس از عمل لیزری دیسک کمر باعث افزایش سرعت بهبودی و جلوگیری از ایجاد عوارض می‌شود. این اقدامات مراقبتی عبارتند از :

• خودداری از انجام فعالیت سنگین و بیش از حد
  • خوابیدن به مقدار کافی
  • استفاده از رژیم غذایی سالم و مناسب
  • مراقبت از ناحیه جراحی طبق دستور پزشک

اقدامات مراقبتی فوق باعث بهبود سیستم ایمنی و افزایش سرعت بهبودی بدن می‌شود. در دوره نقاهت بیمار بایستی به طور مداوم در مورد مراقبت پس از عمل با پزشک خود در ارتباط باشد. در صورت بروز مواردی مانند درد شدید یا مداوم، وجود ترشح از زخم، عفونت یا تب بایستی به پزشک اطلاع داده شود. البته این موارد به ندرت ایجاد می‌شوند. احتمال ایجاد عوارض پس از عمل لیزر کم می‌باشد. ولی با این حال در صورت بروز هر گونه عوارض، جهت افزایش سرعت بهبودی بهتر است سریع‌تر به پزشک مراجعه شود.

بیمار بایستی جهت جلوگیری از بازگشت عارضه در آینده اقدامات مختلف مراقبتی را انجام دهد. چنانچه دیسک کمر در اثر چاقی ایجاد و یا تشدید شده باشد، پزشک برای جلوگیری از ایجاد مشکلات مربوط به کمر در آینده به بیمار توصیه می‌کند که در حدود 10 درصد از وزن خود را کاهش دهد. در صورتی که دیسک کمر در اثر بلند کردن اشیاء سنگین ایجاد شده باشد، بیمار بایستی پس از عمل لیزری دیسک کمر در ارتباط با وزن و نحوه بلند کردن اشیاء موارد لازم را رعایت کند. وضعیت نادرست بدنی می‌تواند باعث ایجاد درد در کمر شود. به همین دلیل پس از عمل لیزر کمر بیمار بایستی وضعیت صحیح بدنی را رعایت کند.

برخی از افراد به علت وضعیت جسمانی و یا شیوه زندگی خود قادر به انجام عمل جراحی باز نیستند. روش کم‌تهاجمی عمل لیزری دیسک کمر در جهت رفع مشکلات مرتبـط با کمر برای چنین افرادی بسیار مناسب می‌باشد. با توجـه به این که دوره نقاهـت در این روش حـدود یک ششم مدت زمان بهبودی در عمل باز کمر می‌باشد، افراد به راحتی می‌توانند جهت انجام این روش درمانی برنامه‌ریزی کنند.

در چه صورتی فورا باید به پزشک جراح خود مراجعه کنم؟

۱. هرنوع ترشح از محل عمل جراحی
۲. هرنوع تورم غیرعادی در محل عمل یا پاها با ویژگیهایی که در بالا ذکر شد