عمل جراحی لیزری ستون فقرات

عمل دیسک کمر

دیسک کمر یکی از مشکلاتی است که فرد از کارهای روزمره خود بازمی ماند و یا به سختی می تواند آن ها را انجام دهد. طب پزشکی نیز هر روز به سمت روش های ساده تری برای درمان روی می آورد. بسیاری از دیسک های کمر با درمان های فیزیکی و ابتدایی قابل حل هستند و درصدی از افراد نیز به درمان های مداخله ای یا جراحی های بسته با لیزر نیاز دارند و درصد بسیار کمی از افراد به جراحی باز نیاز پیدا می کنند. اما جراحی دیسک کمر با لیزر چگونه است؟

درد ناشی از دیسک کمر

دیسک کمر با سه روند متفاوت باعث بروز درد در بیمار می شود:

دیسک حجم خود را به کانال نخاعی وارد می کند و به همین دلیل جای کافی برای ریشه عصبی وجود نخواهد داشت و ریشه عصبی، که در هنگام راه رفتن انسان در داخل سوراخ های میان مهره کمر حرکت می کند، با کاهش حرکت مواجه خواهد شد.
پاره شدن دیسک سبب می شود تا به ضعیف ترین قسمت دیسک، که قسمت پاره شده دیسک می باشد، فشار وارد شود. به همین دلیل، فشار وارد شده به کل کره دیسک کمر منتقل نمی شود و بعه ریشه عصبی فشار وارد می شود.
پاره شدن دیسک کمر با آزاد شدن موادی در بدن همراه است گلبول های سفید خون را تحریک می کنند و باعث بیرون آمدن آن ها از رگ ها می شوند و همین امر التهاب بیشتر و افزایش فشار به ریشه های عصبی را به همراه دارد.

جراحی دیسک با لیزر به چه صورت است؟

عمل لیزری دیسک کمر روشی است که در آن یک پروب لیزری بسیار باریک و کوچک وارد دیسک شده و توسط ان اشعه‌ی لیزر به ماده‌ی درونی دیسک تابانده می‌شود تا با مدولاسیون عصبی و کاهش فشار داخلی دیسک، درد بیمار برطرف شود. عمل لیزر دیسک کمر یا دیسکتومی لیزری جزء روش‌های عمل بسته‌ی دیسک کمر محسوب می‌شود که به طور قابل توجهی، اختلال عصبی در ستون فقرات را برطرف کرده و درد بیمار را کاهش می‌دهد. این عمل تحت بیهوشی موضعی انجام می‌شود. لیزری که در این روش به کار می‌رود به طور ویژه برای این منظور طراحی شده و طول موج لیزر به نحوی است که توسط بافت نرم داخل دیسک جذب می‌شود و تنها میزان مناسبی از گرما به ماده‌ی داخل دیسک منتقل شده، تا حدی که رطوبت داخل دیسک به میزان مورد نظر جراح تبخیر شود و گرمای بیش از حدی به دیسک اعمال نشود. بدین ترتیب فشار داخل دیسک کاهش پیدا می‌کند و با ایجاد یک زخم بسته در داخل دیسک از بیرون‌زدگی مجدد دیسک جلوگیری می‌شود.

مزایای عمل لیزری دیسک کمر و گردن

عمل لیزری دیسک کمر یکی از جدیدترین و کارآمدترین روش‌های جراحی بسته دیسک کمر است که به منظور رفع فشار داخلی دیسک، برطرف کردن گیرافتادگی عصب‌ها و رفع سایر علائم ناشی از بیرون‌زدگی دیسک، انجام می‌شود. مهم‌ترین مزیت روش عمل لیزر دیسک کمر این است که این روش کاملا کم‌تهاجمی بوده و به روش بسته انجام می‌شود و بنابراین نتایج زیر را به دنبال دارد:

نداشتن درد (یا درد بسیار خفیف)
عدم به جا ماندن جای زخم عمل (یا به جا ماندن جای زخم بسیار کوچک)
کوتاه بودن مدت زمان انجام عمل (انجام عمل به صورت سرپایی و مرخص شدن بیمار در همان روز)
مدت زمان کوتاه‌تر ماندن بیمار در بیمارستان
عدم نیاز به انجام عمل باز
کاهش احتمال بروز عوارض ناشی از عمل (واکنش به ماده بیهوشی، عفونت و غیره)
کاهش و تسکین درد در کمترین زمان
عدم آسیب به بافت‌های نرم اطراف ستون فقرات
عدم آسیب به استخوان‌های ستون فقرات
عدم تشکیل بافت فیبروزی در فضای اپیدورال (در اطراف طناب نخاعی)

عمل لیزری

عوارض استفاده از لیزر برای دیسک کمر

تاکنون هیچ مطالعه ای در مورد عوارض مهم استفاده از لیرز برای جراحی دیسک گزارش نشده است. اما گزارش هایی وجود داشته که به دلیل عدم تخصص کافی متخصص جراحی دیسک، سوزن باعث بروز عفونت دیسک شده است و یا به ریشه عصبی آسیب وارد آورده است. به همین دلیل برای انجام این جراحی باید حتماً به بهترین جراح دیسک کمر مراجعه کرد تا نتیجه خوبی حاصل شود.

معیارهای گزینش بیمار برای عمل لیزر دیسک کمر

معیارهایی که در پژوهش‌های گوناگون برای گزینش یا رد بیمار برای انجام عمل جراحی دیسک کمر با لیزر به کار برده شده است، مشابهت‌هایی با یکدیگر دارد. در وهله نخست برای این که بیماری متقاضی جراحی لیزری در نظر گرفته شود، باید فتق دیسک در تصاویر رادیولوژی وی مشخص شود و علائم منتشر مربوط به  عارضه نیز بروز یافته باشد.

این روش برای بیمارانی که از علائم شدید عصبی مانند سندرم کودا اکوینا (سندرم دم اسب یا انتهای نخاع)، فلج‌های شدید یا دیگر عارضه‌های نیازمند مداخله جراحی فوری رنج می‌برند، مناسب نیست. چون اصل درمانی جراحی لیزری دیسک کمر بر این مفهوم استوار است که دیسک بین مهره‌ای یک سیستم هیدرولیکی بسته است، انتظار می‌رود فقط دیسک‌های حاوی مواد به کاهش فشار داخل دیسک واکنش نشان دهند و بنابراین جراحی لیزری دیسک کمر صرفاً برای این دیسک‌ها سودمند است.

بیرون زدگی دیسک یا فتق جدا شده را نمی‌توان با روش جراحی لیزری دیسک کمر درمان کرد. اگرچه گرم کردن بافت در زمان تابش لیزر تا حد زیادی به نوکلئوس پولپوزوس‌های حاوی آب محدود می‌شود، اقدامات احتیاطی لازم باید لحاظ شود تا گرما به ورقه‌های انتهایی مهره‌های مجاور آسیب نرساند. به علاوه شرط انجام این روش وارد شدن سوزن درون دیسک مهره‌ای است. بر پایه این دلایل، بیمارانی که فضای دیسک بین مهره‌ای  تنگ دارند یا به ناهنجاری‌های مهره‌ای مسدود کننده مبتلا هستند، نمی‌توانند متقاضی این عمل باشند  و عوارض عمل دیسک کمر با لیزر برای آن ها ایجاد می گردد .

اقدامات بعد از عمل لیزر دیسک کمر  (مراقبت‌های خانگی)

بعد از اتمام عمل، تیم پزشکی شما را تحت نظر و مراقبت خواهند داشت و زمانی که تصمیم بگیرند شما به اندازه‌ای بهبود یافته‌اید که آمادگی بازگشت به خانه را دارید، شما را مرخص می‌کنند. از قبل برنامه‌ریزی کنید تا مدت زمان 3 روز در خانه و در تخت خواب استراحت کنید. سعی کنید راه رفتن و نشستن شما در هر نوبت بیش از 30 دقیقه نباشد و رانندگی، خم کردن کمر، چرخش کمر و بلند کردن اجسام بیش از 10 پوند (pound) 10 پوند (pound) معادل 4.5 کیلوگرم (kilogram) باید تا چند هفته بعد از عمل انجام نشود. قرار دادن کمپرس سرد طی سه روز بعد از عمل به صورت دو الی سه بار در روز، به کاهش درد و التهاب محل تزریق (محل قرار دادن سوزنی که پروب لیزر از طریق آن وارد کمر شده) کمک می‌کند. داروهای تجویز شده توسط پزشک را طبق دستور پزشک مصرف کنید. در نظر داشته باشید که مدت زمان بهبودی برای هر بیمار متفاوت است و نباید به خود فشار بیاورید و نگران این باشید که بدنتان زودتر بهبود یابید. حدود دو هفته بعد از عمل دیسک کمر با لیزر ، شما می‌توانید دوره فیزیوتراپی را آغاز کنید. تمامی توصیه‌های فیزیوتراپیست و برنامه‌ی ورزشی که برای شما تدوین کرده است را به دقت دنبال کنید.