علائم تنگی کانال نخاعی کمر

اسپینال استنوزیس یا تنگی کانال نخاعی اصطلاحی است که برای توصیف تنگ شدن کانال نخاع به کار می‌رود. این عارضه در افرادی که سن بالاتر از 60 سال دارند، از شیوع بیشتری برخوردار است. اما ممکن است در افراد جوان‌تری که کانال نخاعی آنها به طور مادرزادی کوچکتر از حالت طبیعی است نیز مشاهده شود. تنگی کانال نخاعی معمولاً باعث بروز کمر درد و درد پا می‌شود که شدت آن در زمان انجام فعالیت‌هایی از قبیل پیاده‌وری، کم و زیاد می‌شود.

۶ علائم تنگی کانال نخاع که باید جدی گرفته شوند!

1.لنگی نوروژنیک

وقتی عصب های کمر فشرده می شوند ، ممکن است لنگی نوروژنیک را در پاها احساس کنید. این مشکل عصبی معمولا دارای مشخصات زیر است:

درد و یا بی حسی مداوم در پاها هنگام ایستادن

افزایش درد و یا بی حسی پاها هنگام راه رفتن در مسافت های متغیر و یا خم شدن ستون فقرات به عقب

مشکل در انجام ورزش یا فعالیت های ایستاده

بهبود یا کاهش درد و یا بی حسی همراه با استراحت

درد لنگی نوروژنیک معمولا هنگامی که ستون فقرات خود را به جلو خم می کنید تسکین می یابد (مانند تکیه دادن به سبد خرید یا واکر ، چمباتمه زدن ، نشستن و خم شدن به جلو).

۲.درد سیاتیک

یکی از علائم تنگی کانال نخاعی، درد سیاتیک است. فشرده سازی ریشه های عصبی در قسمت پایین کمر ممکن است منجر به رادیکولوپاتی کمر یا سیاتیک شود (بستگی به ریشه های عصبی آسیب دیده دارد). سیاتیک به صورت درد عصبی و ضعف به طور همزمان معمولا در یک پا احساس می شود.

بسته به ریشه (های) عصبی آسیب دیده ، ممکن است درد در ناحیه کمر ، باسن ، ران ، ساق پا ، یا پا ایجاد شود. احساس سوزن سوزن شدن ، ضعف و یا بی حسی نیز ممکن است در نواحی تحت تأثیر درد ایجاد شود.

۳.افتادن پا

فشرده سازی ریشه های عصبی L۴ و L۵ در قسمت پایین ستون فقرات ممکن است باعث ضعف حرکتی در پا شود ، در نتیجه باعث افتادگی پا می شود. این حالت به طور معمول باعث احساس ضعف در هنگام تلاش برای بالا بردن پا و یا انگشتان پا می شود. در نتیجه ، ممکن است فرد در هنگام تلاش برای راه رفتن به طور غیر ارادی پای خود را بکشد یا دچار سکندری یا لغزش شود.

فشرده سازی ریشه عصب S۱ ممکن است باعث ضعف هنگام راه رفتن روی نوک انگشتان شود.

۴.مشکلات راه رفتن

تنگی نخاع بسته به محل قرارگیری آن در ستون فقرات می تواند به روش های مختلف راه رفتن را تحت تأثیر قرار دهد ، به عنوان مثال:

تنگی ستون فقرات کمری (در ناحیه کمر) ممکن است به دلیل افتادگی پا باعث مشکلات راه رفتن شود. این وضعیت همچنین ممکن است باعث ضعف در عضلات ران و پا مانند عضلات چهار سر ران و ساق پا شود.

تنگی ستون فقرات گردنی (در گردن) با فشرده سازی نخاع ممکن است در حفظ تعادل هنگام راه رفتن ، به ویژه در تاریکی ، مشکل ایجاد کند.

تغییر در راه رفتن ممکن است خیلی ظریف باشد به طوری که در ابتدا متوجه آن نشوید. با گذشت زمان ، این وضعیت ممکن است با افزایش تدریجی قابل مشاهده باشد.

۵.بازتاب درد بازو

تنگی کانال نخاع ممکن است باعث سوزش خفیف تا متوسط ​​یا شوک مانند گردن ، شانه و یا بازوها شود. احساسات غیرعادی مانند سوزن سوزن شدن ، مورمور شدن و یا بی حسی ممکن است در هر دو دست احساس شود.همچنین ممکن است بازوها و دست ها احساس ضعف کنند.

۶.از دست دادن مهارت های حرکتی ظریف

تنگی نخاع در ستون فقرات گردنی ممکن است در انجام کارهایی که شامل مهارت های حرکتی ظریف دست (مانند بستن دکمه پیراهن) است ، مشکل ایجاد کند. در مراحل پیشرفته ، ممکن است نوشتن مشکل داشته باشد ، در نهایت نگه داشتن قلم غیرممکن شود.

اگر این علائم آشنا به نظر می رسد ، با پزشک خود مشورت کنید ، زیرا ممکن است تنگی نخاع بدون درمان بدتر شود.

کانال نخاعی

انواع تنگی کانال نخاعی

با توجه به قسمت تنگی ستون فقرات کانال نخاعی به دو دسته تقسیم می‌شود:

تنگی در ناحیه کمر
تنگی در ناحیه گردن

که هر دو مورد بر اثر باریک شدن بخشی از ستون فقرات در ناحیۀ کمر و گردن، تنگی نخاعی رخ می‌دهد.

علل تنگی کانال نخاعی چیست؟

تنگی کانال نخاعی ممکن است که به علت یک بیماری مادرزادی باشد و برخی از افراد از بدو تولد دچار این مشکل باشند. اما در بیشتر موارد تنگی کانال نخاعی ناشی از آرتروز ستون فقرات خواهد بود. ضخیم شدن رباط موجود در کمر و برآمدگی دیسک‌ها نیز می‌تواند در تنگ شدن کانال نخاعی نقش داشته باشند. از دیگر علت‌های تنگی کانال نخاعی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اسپوندیلوآرتریت التهابی
جراحی ستون فقرات (تنگ شدن کانال نخاعی پس از لامینکتومی)
ترومای ستون فقرات
بیماری پاژه استخوان

عوامل زیادی در خطر ابتلا به تنگی کانال نخاعی بدن را در فرد افزایش دهد وجود دارد.

عمل جراحی ستون فقرات برای درمان تنگی کانال نخاعی

عمل جراحی ستون فقرات در صورتی پیشنهاد می‌شود که درمان‌های دیگر (مثل تزریق‌های فقراتی) بی‌تاثیر باشند، و علائم بیماری شدید و پیشرونده باشند. شیوه‌های متفاوتی برای عمل جراحی وجود دارند که ‏جراح ستون فقرات یا جراح اعصاب ممکن است آن شیوه را برای درمان بیماری تنگی مجرای فرد انتخاب ‏نماید. نوع عمل بستگی به علت تنگی کانال نخاعی کمر دارد.‏

در شیوه «تقلیل فشار»، استخوان یا ماده دیسک فشارآورنده بر نخاع یا ریشه‌های عصبی برداشته ‏شده و بدین ترتیب مجرای عصبی وسیع می‌شود.‏
ممکن است بیماری دیسک انحطاطی یا لغزش مهره در بی‌ثباتی فقراتی نقش داشته باشد.‏ ممکن است شیوه عمل شامل استفاده از ابزار و آلات متصل کننده فقرات در جهت تثبیت ستون ‏فقرات کمری باشد.‏