آیا درد پا بعد از عمل دیسک کمر طبیعی است؟

جراحی ستون فقرات نسبت به سالیان گذشته بسیار قابل اعتمادتر شده است، اما برخی بیماران پس از جراحی دیسک کمر به دلیل تنگی نخاع یا فتق دیسک، دچار درد پا می شوند. گاهی این حالت موقتی است زیرا ریشه عصب برای بهبودی نیاز به زمان دارد و ممکن است روزها تا هفته ها طول بکشد. اگر پس از 3 ماه درد همچنان وجود داشته باشد، خود به خود بهبود نمی یابد.

عوامل درد پا بعد از عمل دیسک کمر

درد پا در عمل‌های جراحی ستون فقرات و دیسک کمر در دو دسته قرار می‌گیرند:

1- بروز درد بلافاصله بعد از عمل دیسک کمر

از عواملی که می‌توانیم برای دردهای بعد از عمل جراحی در ستون فقرات (به‌خصوص در پا) نام ببریم:

عوارضی که به علت اشتباه در تشخیص درست بیماری اتفاق می‌افتد.

اشتباه‌های پزشکی در حین جراحی؛ در بعضی از جراحی‌های ستون فقرات به علت وجود بافت عصبی متراکم در این ناحیه ممکن است رشته‌های عصبی آسیب ببینند. در بعضی از موارد احتمال دارد عصب سیاتیک که در مجاورت ستون فقرات قرارگرفته است آسیب ببیند و این اتفاق می‌تواند عوارضی را برای بیمار به همراه داشته باشد که اهم آن‌ها درد در ناحیه پا است.

بی‌توجهی به درمان‌های مکمل مثل گذراندن مراحل توان‌بخشی و فیزیوتراپی

بیماری‌های مزمنی که در آن‌ها امکان درمان دیسک یا مهره آسیب‌دیده وجود ندارد و بر اثر بی‌توجهی بیمار و دیر مراجعه کردن به مراکز درمانی این اتفاق می‌افتد.

ممکن است عارضه‌های مختلفی در چند نقطه از ستون فقرات وجود داشته باشد که با عمل کردن یک موضع بیمار هنوز احساس درد و ناراحتی دارد.

2- بروز درد مدتی بعد از عمل دیسک کمر

ممکن است بیمار بعد از عمل جراحی مشکلی نداشته باشد اما مدتی که از زمان عمل گذشت درد را احساس کند. این مشکل می‌تواند به دلیل موضوع‌های زیر باشد:

عفونت و چسبندگی دیسک

به وجود آمدن بافت‌ها و توده‌های اضافی در محل جراحی

ستون فقرات از دو طرف به وسیله یک نوار عضلانی برای جلوگیری از آسیب دیدن و مهار ضربه‌های واردشده احاطه می‌شود. در مواردی مشاهده می‌شود که به دلیل تحریک‌های در حین عمل این عضلات دچار اسپاسم می‌شوند و با فشاری که بر اثر اسپاسم به سیستم عصب مرکزی وارد می‌شود ایجاد درد می‌نماید.

عوارض شایع پس از جراحی باز ستون فقرات

تشکیل بافت اسکار در اعصاب

این عارضه یکی از شایع ترین عوارض بعد از جراحی کمر به حساب می آید. در واقع این عارضه به قدری شایع است که برای بیمارانی که جراحی باز ستون فقرات را به صورت موفقیت آمیز پشت سر گذاشته اند نیز اتفاق می افتد. بافت اسکار تشکیل شده در نزدیکی ریشه، درد مداوم کمر و پا را به همراه خواهد داشت.

به همین علت است که این بافت اسکار که با نام فیبروز اپیدورال نیز شناخته می شود، به عنوان یکی از علل ایجاد درد در کمر پس از جراحی باز ستون فقرات محسوب می شود و برای افرادی که جراحی آنها نیز با موفقیت همراه نشده است، نیز اتفاق می افتد.

تشکیل بافت اسکار بخشی از روند بهبودی طبیعی بعد از جراحی باز ستون فقرات است. در حالی که بافت اسکار علت ایجاد کمر درد یا در پا است، خود به تنهایی دردناک نخواهد بود زیرا این بافت اعصاب را تحت تاثیر قرار نمی دهد.

چنانچه ریشه عصب کمر با فیبرهای ناشی از این اسکار متصل شوند، ممکن است که بافت اسکار، علت اصلی درد بیمار باشد.

لامینکومی

این روش شایع ترین جراحی روی نخاع کمر است. در این روش، جراح قسمت هایی از استخوان یا رباط ها را از پشت شما جدا می کند. برداشتن این استخوان ها یا رباط ها، فشار وارد شده به ستون فقرات را تسکین داده و در نتیجه سبب کاهش درد یا ضعف ناشی از آن می شود.

چنین جراحی به فرد کمک می کند تا ستون فقرات در حالت درست قرار گرفته و در نتیجه دردهای ناشی از آن را کاهش می دهد. چنانچه این جراحی با موفقیت همراه نباشد، درد ناشی از وارد شدن فشار به عصب ها برطرف نشده و درد ناشی از زخم ها نیز بر آن افزوده می شود.

چه مواردی را برای مراقبت از زخم باید رعایت کرد؟

دو هفته اول پس از جراحی مهمترین زمان برای مراقبت از زخم است که معمولا مدت زمان لازم برای نگه داشتن بخیه های زخم در مورد بخیه های غیرجذبی میباشد. بنابراین زخم محل جراحی را تمیز و پاکیزه نگاه دارید روزانه آنرا پاسمان استریل کنید و تغذیه ی مناسب داشته باشید. شما میتوانید برای پانسمان از بتادین استفاده کنید اما بهتر است پس از آغشته کردن زخم به بتادین با گاز استریل مجددا بتادین را با گاز مرطوب شده با سرم شستشو پاک کنید و با گاز استریل خشک و چسب زخم را بپوشانید. پانسمانهای ضد آب هم که امروزه به راحتی در داروخانه ها در دسترس هستند جایگزین ساده و مناسبی برای گاز خشک و چسب جهت پوشاندن زخم میباشند و به بیمار اجازه استحمام با خیال راحت از عدم آلودگی زخم را میدهند. بهتر است طولانی مدت به پشت نخوابید تا وزن بدنتان روی زخم فشار نیاورد و گردش خون در لبه های زخم برقرار باشد. ده روز تا دو هفته پس از جراحی برای بررسی زخم به جراح خود مراجعه کنید.