تزریق سیمان به مهره ها چگونه انجام میگیرد

پوکی استخوان

ورتبروپلاستی یک روش سرپایی برای تثبیت شکستگی های فشاری در ستون فقرات است. سیمان استخوانی به استخوان های پشت (مهره ها) که اغلب به دلیل پوکی استخوان ترک خورده یا شکسته اند ، تزریق می شود. سیمان سخت می شود ، شکستگی ها را تثبیت می کند و از ستون فقرات حمایت می کند.
برای افرادی که دچار درد شدید و ناتوان کننده ناشی از شکستگی فشاری هستند ، vertebroplasty می تواند درد را تسکین دهد ، تحرک را افزایش دهد و استفاده از داروهای ضد درد را کاهش دهد.
کیفوپلاستی شبیه ورتبروپلاستی است ، اما از بالن های مخصوصی برای ایجاد فضاهایی درون مهره استفاده می کند و سپس فضا با سیمان استخوان پر می شوند. کیفوپلاستی می تواند ناهنجاری ستون فقرات را اصلاح کرده و ارتفاع از دست رفته را بازیابی کند. در ادامه درباره تزریق سیمان به مهره ها بیشتر توضیح خواهیم داد.

برخی از کاربردهای معمول ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی چیست؟

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی برای درمان شکستگی‌های فشردگی دردناک مهره‌های ستون فقرات انجام می‌شود که عموماً به دلیل پوکی استخوان ایجاد شده‌اند. ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی معمولاً بعد از امتحان کردن درمان‌های کم‌تهاجمی‌تر مانند استراحت مطلق، استفاده از بریس یا کمربند طبی و درمان دارویی و نتیجه نگرفتن از آنها توصیه می‌شود. ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی را می‌توان به سرعت بر روی بیمارانی انجام داد که به دلیل بروز دردهای ناراحت کننده نیاز به بستری شدن پیدا کرده‌اند. همچنین بعد از انجام این عمل‌ها نیاز بیمار به استراحت مطلق و مصرف دارو کمتر می‌شود. از این گذشته ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی به بیمارانی توصیه می‌شود که:

سالمند یا ضعیف هستند و احتمال دارد استخوان‌هایشان بعد از شکستگی به خوبی جوش نخورد.
به دلیل وجود تومور خوش خیم دچار شکستگی کمپرشن مهره‌ها شده‌اند.
به دلیل مصرف درازمدت استروئید یا ابتلا به اختلال‌های متابولیک دچار پوکی استخوان شده‌اند.

توصیه می‌شود ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی ظرف هشت هفته بعد از شکستگی حاد انجام شود تا احتمال موفقیت‌آمیز بودن عمل به حداکثر برسد.

جراحی تزریق سیمان به ستون فقرات

در این روش جراحی ابتدا بیمار به پشت خوابانده می‌شود و توسط دستگاه تصویربرداری مهره موردنظر مشخص خواهد شد. در این حالت ابتدا سوزنی وارد پوست و سپس به داخل مهره‌ها فرومی‌رود، در این حالت اگر به نمونه‌برداری نیاز باشد ابتدا قسمتی از استخوان مهره را به داخل سوزن کشیده و به‌عنوان نمونه برداشته می شود. سپس داخل جسم مهره بالنی با استحکام بسیار زیاد وارد و مایعی درون آن تزریق خواهد شد. بالن داخل مهره باد شده و منجر به باز شدن شکستگی می‌شود، این امر فضایی را برای تزریق سیمان فراهم می‌کند. سپس بالن تخلیه و سوزن مخصوص تزریق سیمان وارد محل می‌شود. سیمان مخصوص استخوان که به شکل مایع است در داخل مهره تزریق می‌شود. بعد از چند دقیقه سیمان داخل مهره سفت می‌شود و به استحکام مهره آسیب‌دیده کمک می‌کند.
اگر همراه با تزریق سیمان، قرار باشد از پروتز و پلاتین نیز استفاده شود در این حالت باید جراحی باز انجام شود.

جراحی ورتبروپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

ابتدا به شما داروی آرام‌بخش تزریق می‌شود تا استرس و اضطراب شما از بین برود. سپس پزشک داروی بی‌حسی موضعی را در محل موردنظر تزریق می‌کند، پس از آنکه محل موردنظر بی‌حس شد، سوزنی کوچک را وارد استخوان آسیب‌دیده مهره می‌کند و سپس از تجهیزات مخصوص اشعه ایکس برای هدایت صحیح سوزن استفاده می‌کند. هنگامی‌که سوزن وارد موضع موردنظر شد پزشک به تزریق سیمان استخوان به درون استخوان می‌پردازد تا آن را درمان کند. سیمان تزریق شده به‌سرعت سفت و به استحکام استخوان کمک می‌کند. پزشک می‌‌تواند در همان لحظه به تزریق سیمان درون چندین استخوان آسیب‌دیده بپردازد.

جراحی کیفوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

جراحی کیفوپلاستی شبیه جراحی ورتبروپلاستی می‌باشد، البته تنها فرقی که میان این دو وجود دارد این است که پزشک یک بالن را وارد مهره کرده و به‌آرامی آن را باد می‌‌کند تا فضایی را در استخوان به وجود آورد سپس باد درون بالن تخلیه و فضای ایجاد شده توسط سیمان پر می‌شود.

ستون فقرات

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی درمان مناسبی برای عارضه‌های زیر نیست:

فتق دیسک یا کمر درد آرتریتی
این عمل‌ها معمولاً برای بیماران جوان‌تری که به جز شکستگی مشکل دیگری ندارند، توصیه نمی‌شود. چون تجربیات و شواهد درازمدت مربوط به تزریق سیمان در جسم مهره محدود است. به علاوه شکستگی‌های بیماران جوان‌تر سریع‌تر از شکستگی‌های بیماران مسن‌تر یا مبتلا به پوکی استخوان جوش می‌خورد.
این عمل‌ها درمانی نیست که از شکستگی‌های بیماران مبتلا به پوکی استخوان در آینده جلوگیری کند. ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی فقط برای ترمیم شکستگی‌های فشردگی تشخیص داده‌ شده‌ و التیام نیافته‌ی جدید کاربرد دارد.
ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی برای اصلاح انحناء غیرعادی ناشی از پوکی استخوان ستون فقرات کاربرد ندارد، اما اگر بدشکلی ناشی از شکستگی جدید باشد، تزریق سیمان در ستون فقرات از تشدید آن جلوگیری می‌کند.
ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی برای بیماران مبتلا به آمفیزم ریوی شدید یا دیگر بیماری‌های ریوی مناسب نیست، چون برای این گروه از بیماران سخت است که یک تا دو ساعت برای انجام عمل ورتبروپلاستی روی شکم دراز بکشند. به همین دلیل امکانات خاصی برای راحت بودن این بیماران در نظر گرفته می‌شود.
این عمل‌ها برای اصلاح شکستگی‌های جوش خورده و مزمن مهره‌ها مناسب نیست.
ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی برای بیمارانی که استخوان‌های سالم دارند یا مهره‌هایشان در اثر سانحه شکسته است، توصیه نمی‌شود.
این عمل‌ها برای بیماران درگیر با انحناهای غیرعادی ستون فقرات، مانند اسکولیوز یا کیفوز (قوز)، که علت دیگری به جز پوکی استخوان داشته باشد، مناسب نیست.

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی برای بیماران دچار تنگی کانال نخاعی یا فتق دیسک همراه با تحت فشار قرار گرفتن نخاع یا عصب و کاهش عملکرد عصبی توصیه نمی‌شود.

عوارض تزریق سیمان در ستون فقرات

این عمل به ظاهر ساده ممکن است در مواردی سبب بروز مشکلات و عوارض جدی گردد که در زیر به چند مورد اشاره می شود:

تشدید درد: یکی از اهداف تزریق سیمان کاهش درد بیمار است اما در برهی موارد این اتفاق نمی‌افتد و حتی ممکن است درد بیمار تشدید شود بخصوص اگر محل تزریق درست انتخاب نشده باشد.
ایجاد شکستگی در مهره مجاور: با تزریق سیمان و مستحکم شدن یک مهره در کنار مهره دچار پوکی شدید، فشار روی ستون فقرات به مهره‌های مجاور بیشتر شده و این مهره‌ها بیشتر در معرض خطر شکستن قرار میگیرند. به این دلیل پس از درمان شکستگی مهره ثانویه به پوکی استخوان لازم است درمان جدی برای رفع پوکی همه استخوان ها معمولا با داروهای تزریقی آغاز گردد.
نشت سیمان: در زمانی که سیمان به شکل مایع تزریق می شود ممکن است از داخل فضای مهره به بیرون نشت کند و بعد سفت شود. اگر این محل نشتی خارج از کانال نخاعی باشد معمولا مشکلی ایجاد نمیشود اما اگر سیمان به داخل کانال نخاعی نشت کند ممکن است سبب ایجاد اثر فشاری روی عصبها و نخاع گردد؛ اتفاقی که گاهی با عوارض برگشت‌ناپذیر همراه است. مثلا ممکن است با از کار افتادن عصبی خاص بیمار توانایی حرکت قسمتی از پا را از دست بدهد و با توجه به استحکام بسیار زیاد سیمان بعد از سفت شدن، خارج کردن آن و برداشتن فشار از روی عصب کاری بسیار دشوار خواهد بود. البته این عارضه بسیار نادر اتفاق می‌افتد و گاهی با انجام همل جراحی به موقع برای رفع فشار از روی عصب، علائم بیمار بهبود می‌یابد.
واکنش حساسیتی: سیمان استخوانی هم مانند هر دارو یا جسم خارجی ممکن است در بدن برهی افراد سبب ایجاد واکنش افزایش حساسیتی شود. درست مانند واکنش حساسیتی مثلا به پنی‌سیلین، از علائم این حساسیت، قرمزی و کهیر پوستی، افت فشار و اختلال تنفسی است که در زمان جراحی رخ میدهد و در موارد شدید ممکن است بسیار خطرناک باشد.
آمبولی: آمبولی به معنی جابجا شدن ماده‌ای در خون به صورت غیر طبیعی است مانند آمبولی لخته، هوا یا چربی. در عمل جراحی تزریق سیمان هم ممکن است قطراتی از سیمان مایع وارد عروق اطراف مهره شده و در خون فرد به حرکت درآید و در نقطه‌ای دیگر که معمولا ریه است پس از سفت شدن، مسیر رگ را ببندد و مانند آمبولی لخته سبب مشکلات ریوی جدی شود. اگر حجم آمبولی کم باشد در بسیاری موارد مشکلی پیش نیامده و بیمار پس از به هوش آمدن عارضه‌دار نمی شود؛ اما در موارد آمبولی حجیم، با بسته شدن رگهای بزرگ ریه و نارسایی ریوی حتی میتواند تهدید جانی داشته باشد. متاسفانه بر خلاف آمبولی لخته که با داروهای ضداعقاد میتوان لخته را از بین برد، راهی برای ازبین بردن سیمان داخل عروق ریوی وجود ندارد و فقط درمانهای نگهدارنده با این امید که سایر رگهای ریوی بتوانند مشکل ایحاد شده برای قسمتی از ریه را جبران نمایند انجام می شود.