ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی ستون فقرات با سیمان

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی ستون فقرات با سیمان

 دو نوع جراحی هستند که پزشکان برای درمان شکستگی ستون فقرات از آن استفاده می‌کنند. این عمل تحت بیهوشی کامل و در مواردی تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود. بهتر است برای انجام این جراحی بهترین جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات را پیدا کنید. از جمله مشکلاتی که ممکن است باعث شود که پزشک از این روش درمانی استفاده کند می‌توان به پوکی‌استخوان، شکستگی مهره‌ها و غیره اشاره کرد. درمانی که برای شکستگی استخوان‌های ستون فقرات و پیشگیری از خمیدگی می‌توانید انجام دهید، جراحی کیفوپلاستی برای تزریق سیمان به ستون فقرات می‌باشد.

 

فواید و مزایای کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی به شرح زیر می‌باشد:

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی می‌‌توانند توانایی عملکرد بیمار افزایش دهند و بیمار می‌تواند به تدریج فعالیت‌های خود را مانند گذشته آغاز کند و نیازی به برنامه توان بخشی و فیزیوتراپی نداشته باشد و از لغزش بیشتر مهره جلوگیری خواهد شد.
این دو روش درمانی در تسکین درد ناشی از شکستگی فشاری مهره بسیار سودمند هستند و تعداد بسیار زیادی از بیماران پس از درمان شاهد بهبود درد خود خواهند بود و علائم و نشانه‌های آنها از بین خواهد رفت.
پس از جراحی ورتبروپلاستی حدود ۷۵ درصد از بیماران می‌‌توانند توانایی حرکتی خود را به دست بیاورند و مانند گذشته به انجام فعالیت‌های جسمانی خود بپردازند و به این ترتیب ریسک بروز پوکی استخوان کاهش خواهد یافت. معمولا بیماران به مدت طولانی در بستر استراحت کرده‌اند و می‌‌توانند پس از جراحی فورا از جای خود بلند شود تا ریسک بروز پنومونی کاهش پیدا کند. افزایش فعالیت جسمانی به تقویت قدرت عضله و بهبود توانایی حرکتی بیمار کمک خواهد کرد.
معمولاً ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی دو روش درمانی سودمند محسوب می‌شوند. در این دو روش جراحی نیازی به ایجاد برش‌های بزرگ روی سطح پوست نیز به فقط یک برش بسیار کوچک روی پوست بیمار ایجاد می‌‌شود که نیاز به بخیه زدن ندارد.

 

ورتبروپلاستی چیست؟

ورتبروپلاستی پروسه درمانی خاصی است که در آن یک سیمان مخصوص به مهره های شکسته فرد تزریق می شود. هدف از این کار تسکین درد نخاعی افراد و بازگشت قابلیت جابجایی و حرکت فرد است.

البته باید بگوییم که تمامی افراد، کاندیدای خوبی برای این پروسه درمانی خاص نیستند. برخی از تحقیقات و پژوهش ها نشان داده اند که ورتبروپلاستی به نسبت دیگر روش های درمانی مزایای کمتری دارد. از جمله این روش ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

استراحت در تخت خواب
مسکن های درد
آرام کننده های عضلانی
بند و کش های خاص کمر
فیزیوتراپی

بیماران باید در مورد پروسه درمانی ورتبروپلاستی و ریسک ها و مزایایی که دارد با پزشک معالج خود صحبت کنند. برخی از پزشکان ممکن است این پروسه درمانی را در برخی شرایط خاص پیشنهاد کنند. به عنوان مثال اگر:

روش های سنتی برای درمان مهره های شکسته در بدن و درد کمر تاثیری در بهبود وضعیت فرد نداشته باشند.
فرد با مشکل درد شدید و طولانی مدت مواجه بوده و توانایی حرکت را از دست داده است.
مهره های شکسته در نخاع منجر به بروز مشکلات جدی و خاصی شده اند که از جمله آن ها می توان به ترومبوز ورید عمیق، تسریع پروسه پوکی استخوان، مشکلات تنفسی، کاهش یافتن قد و مشکلات عاطفی یا اجتماعی.

 

جراحی تزریق سیمان به ستون فقرات

در این روش جراحی ابتدا بیمار به پشت خوابانده می‌شود و توسط دستگاه تصویربرداری مهره موردنظر مشخص خواهد شد. در این حالت ابتدا سوزنی وارد پوست و سپس به داخل مهره‌ها فرومی رود، در این حالت اگر به نمونه‌برداری نیاز باشد ابتدا قسمتی از استخوان مهره را به داخل سوزن کشیده و به‌عنوان نمونه برداشته می شود. سپس داخل جسم مهره بالنی با استحکام بسیار زیاد وارد و مایعی درون آن تزریق خواهد شد. بالن داخل مهره باد شده و منجر به باز شدن شکستگی می‌شود، این امر فضایی را برای تزریق سیمان فراهم می‌کند. سپس بالن تخلیه و سوزن مخصوص تزریق سیمان وارد محل می‌شود. سیمان مخصوص استخوان که به شکل مایع است در داخل مهره تزریق می‌شود. بعد از چند دقیقه سیمان داخل مهره سفت می‌شود و به استحکام مهره آسیب‌دیده کمک می‌کند.
اگر همراه با تزریق سیمان، قرار باشد از پروتز و پلاتین نیز استفاده شود در این حالت باید جراحی باز انجام شود.

 

ستون فقرات

 جراحی کیفوپلاستی چگونه انجام می‌شود؟

این نوع جراحی نیز شبیه جراحی ورتبروپلاستی است و تنها تفاوتی که بین آنها وجود دارد این است که پزشک یک بالن را وارد مهره می‌نماید و به آرامی آن را پر از باد می‌‌کند تا فضای مورد نظر را در استخوان به وجود بیاورد سپس باد درون بالن تخلیه می‌‌شود و فضای ایجاد شده توسط سیمان استخوان پر خواهد شد. همانند ورتبروپلاستی از این روش جراحی برای تسکین درد شکستگی فشاری ستون فقرات که به پوکی استخوان ارتباط دارد استفاده می‌‌شود. این روش جراحی می‌‌تواند در اکثر بیماران باعث بهبود شکل و ظاهر استخوان شود اما باعث تغییرات قابل توجه در قد این بیماران نخواهد شد.

 

عوارض تزریق سیمان در ستون فقرات

این عمل به ظاهر ساده ممکن است در مواردی سبب بروز مشکلات و عوارض جدی گردد که در زیر به چند مورد اشاره میشود:

تشدید درد: یکی از اهداف تزریق سیمان کاهش درد بیمار است اما در برهی موارد این اتفاق نمی‌افتد و حتی ممکن است درد بیمار تشدید شود بخصوص اگر محل تزریق درست انتخاب نشده باشد.

ایجاد شکستگی در مهره مجاور: با تزریق سیمان و مستحکم شدن یک مهره در کنار مهره دچار پوکی شدید، فشار روی ستون فقرات به مهره‌های مجاور بیشتر شده و این مهره‌ها بیشتر در معرض خطر شکستن قرار میگیرند. به این دلیل پس از درمان شکستگی مهره ثانویه به پوکی استخوان لازم است درمان جدی برای رفع پوکی همه استخوانها معمولا با داروهای تزریقی آغاز گردد.

نشت سیمان: در زمانی که سیمان به شکل مایع تزریق میشود ممکن است از داخل فضای مهره به بیرون نشت کند و بعد سفت شود. اگر این محل نشتی خارج از کانال نخاعی باشد معمولا مشکلی ایجاد نمیشود اما اگر سیمان به داخل کانال نخاعی نشت کند ممکن است سبب ایجاد اثر فشاری روی عصبها و نخاع گردد؛ اتفاقی که گاهی با عوارض برگشت‌ناپذیر همراه است. مثلا ممکن است با از کار افتادن عصبی خاص بیمار توانایی حرکت قسمتی از پا را از دست بدهد و با توجه به استحکام بسیار زیاد سیمان بعد از سفت شدن، خارج کردن آن و برداشتن فشار از روی عصب کاری بسیار دشوار خواهد بود. البته این عارضه بسیار نادر اتفاق می‌افتد و گاهی با انجام همل جراحی به موقع برای رفع فشار از روی عصب، علائم بیمار بهبود می‌یابد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 3 / 5. تعداد آرا: 2

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

No Comments

Post A Comment

error: Alert: Content selection is disabled!!