ستون فقرات خود را بهتر بشناسیم

ستون فقرات از 7 مهره‌ی گردنی، 12 مهره‌ی سینه‌ای، 5 مهره‌ی کمری، 5 مهره‌ی خاجی و دنبالچه تشکیل شده است. بین مهره‌های کمری، دیسک بین مهره‌ای وجود دارد که نقش روان ساختن حرکات ستون فقرات و جلوگیری از ساییدگی مهره‌ها روی هم را دارد.

سرتاسر ستون فقرات توسط عضلات و رباط‌ها ساپورت می‌شود.قسمت گردن و کمر ستون فقرات به واسطه‌ی تحرک، نقش عمده‌ای در فعالیت انسان دارد. ولی ناحیه‌ سینه‌ای فقرات (12 مهره‌ی سینه‌ای) به واسطه‌ اتصال به دنده‌ها، تحرک کمتری دارد.

همین خاصیت حرکت سبب می‌شود که بیماری‌هایی مثل تنگی کانال نخاعی، آرتروز و بیرون زدگی دیسک بین مهره‌ای عمدتا بین کمر و گردن باشد.

ستون فقرات

ستون فقرات گردن، بار وارد شده از سر و صورت را تحمل می‌کند و مسئول چرخش و خم و راست شدن ناحیه سر است. ستون فقرات کمر بار وارده از بالاتنه را تحمل و آن را به لگن و پاها انتقال می‌دهد.

پس ایجاد اشکال در هر یک از قسمت‌های ستون فقرات می‌تواند سبب ایجاد مشکل در قسمت‌های دیگر این زنجیره شود.

ستون فقرات

ستون فقرات به عنوان ستون بدن، نقش اساسی در تحمل وزن بدن دارد و با توجه به عبور نخاع از ورای آن نقش مهم در حرکات کلی انسان دارد.

ستون فقرات

با درک این مطلب می‌توان به این نتیجه رسید که جهت حفظ سلامت این ستون بدن، انسان نیاز به اقداماتی در طول حیات خود دارد:

  • عادت صحیح ایستادن، نشستن و خوابیدن: یکی از موارد مهم جهت سلامت فقرات داشتن posture (وضعیت) صحیح است. به وفور داریم افرادی که هنگام مطالعه، کار و نشستن وضعیت قوز به خود می‌گیرند. این حالت نادرست سبب تغییر شکل فقرات شده و با توجه به ادامه‌ی این عادت نادرست در طول زمان باعث فشار روی دیسک بین مهره‌ای و مفاصل ستون فقرات می‌گردد و باعث ایجاد مشکلات عدیده، در آینده می‌گردد.
  • تحرک مناسب: ورزش، فعالیت فیزیکی و پرهیز از زندگی ماشینی، باعث تقویت عضلات اطراف  فقرات شده و باعث حمایت درست این عضلات از ستون فقرات و بالطبع سلامت آن خواهد شد.
  • تغذیه‌ مناسب : رژیم غذایی مناسب ( پروتئین، سبزیجات و…) با تامین کلسیم، فسفر، ویتامین‌ها باعث سلامت فقرات می‌شود. به ویژه در سنین بالا و پس از یائسگی در خانم‌ها این موضوع اهمیت دارد.
  • کنترل مناسب بیماری‌ها: بیماری‌هایی مانند رماتیسم، دیابت، پوکی استخوان، (آرتروز) و… سبب آسیب مستقیم و غیرمستقیم به فقرات انسان می‌شود. کنترل این بیماری‌ها باعث سلامت ستون فقرات می‌شود.

امید است با درک صحیح ساختار و ویژگی‌های ستون فقرات، در حفظ سلامتی آن کوشا باشیم.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 1 / 5. تعداد آرا: 1

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

No Comments

Post A Comment

error: Alert: Content selection is disabled!!