جراحی فتق دیسک گردن

جراحی فتق دیسک گردن

فتق دیسک گردن چیست؟ فتق دیسک زمانی رخ می دهد که یک مرکز ژل مانند در دیسک شما مانند یک شیرینی ژله ای فشرده شده و از دیواره بیرونی دیسک شما بیرون زده و پراکنده شود. فتق دیسک ممکن است در مکان های مختلف از جمله گردن رخ دهد. فتق دیسک گردن معمولا با درد همراه است.

 

آناتومی دیسک گردن

ستون فقرات شما از 24 استخوان متحرک به نام مهره ساخته شده است. ستون فقرات در ناحیه گردن، وزن سر شما را پشتیبانی می کند. و به شما این امکان را می دهد که سر خود را به جلو، عقب و اطراف حرکت دهید. 7 مهره به شماره C1 تا C7 در گردن شما وجود دارد. مهره ها توسط دیسک ها جدا می شوند. در واقع دیسک ها به صورت یک کمک فنر عمل کرده و مانع از مالش مهره ها به یکدیگر می شوند. هر دیسک دارای یک مرکز پر از ژل به نام هسته است. در هر سطح دیسک گردن، یک جفت اعصاب نخاعی از نخاع خارج شده و به بدن شما منتقل می شوند. اما زمانی که فتق دیسک گردن اتفاق می افتد یک اختلال در سطح دیسک ها بروز پیدا می کند .

 

علائم فتق دیسک گردن

گردن درد شدید و مزمن
انتشار درد به شانه ها و بازوها
بی‌ حسی و ضعف اندام های فوقانی
گزگز کردن و مورمور شدن انگشتان دست
اختلال در عملکرد اندام های فوقانی

 

دیسک گردن

 

علت ایجاد فتق دیسک چیست؟

اکثر فتق‌های دیسک بین مهره ای گردن به علت فشار و استرس ناگهانی اتفاق می‌افتد. در اثر حرکات، کشش و چرخش ناگهانی گردن حین سقوط یا تصادف، فتق دیسک بین مهره ای گردن ایجاد می‌شود.

در حالی که گاهی فتق دیسک بین مهره ای گردن به تدریج و در طول هفته‌ها یا ماه‌ها به وجود می‌آید. عوامل ایجادکننده فتق دیسک بین مهره ای گردن عبارتند از:

پیری: با افزایش سن، دیسک‌ها به تدریج خشک می‌شوند و قدرت و انعطاف‌پذیری آن‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد.
وجود ترومای بزرگ یا جزئی در نخاع گردن.
انتخاب شیوه زندگی: فقدان برنامه ورزشی منظم، نداشتن یک رژیم متعادل و استفاده از تنباکو به میزان قابل توجهی باعث تضعیف سلامت دیسک‌ها می‌شوند.

وضعيت بد بدن، بلند كردن‌های نادرست یا مکرر، يا چرخش نادرست مي‌توانند فشار اضافي روي نخاع گردن وارد کند.

 

درمان غیر جراحی فتق دیسک گردن

استفاده از دارروهای مسکن و ضد التهاب ، گرم کردن محل دردناک و استراحت دادن به گردن و اجتناب از حرکات شدید گردن برای تمام بیماران می تواند مفید باشد.استفاده از گردن بندهای طبی با نظر متخصص و فیزیوتراپیست نیز می تواند با جلوگیری از حرکت زیاد گردن و محدود کردن دامنه حرکتی آن به بهبود وضعیت بیمار کمک کند.

فیزیوتراپی بهترین درمان غیر جراحی فتق دیسک گردن است که کمک زیادی به کاهش علائم بیماری می کند. متخصص فیزیوتراپی از تمرینات ورزشی ، تکنیک های منوال تراپی ، لیزر تراپی ، الکتروتراپی و سوزن خشک برای درمان فتق دیسک گردن استفاده می کند.فیزیوتراپیست تمرینات ورزشی مخصوصی را با توجه به شدت بیماری و اینکه کدام یک از مهره های گردنی دچار آسیب شده اند برای بیمار تنظیم می کند و نحوه انجام آن ها را به وی آموزش می دهد. تمرینات فیزیوتراپی دیسک گردن علاوه بر کمک به کاهش درد به تقویت عضلات گردن و افزایش انعطاف پذیری گردن کمک می کند.

 

درمان جراحی فتق دیسک گردن

اگر گزینه‌های درمانی محافظه کارانه در رفع علائم نتوانند به صورت مناسب و کافی باشند، جراحی برای درمان علائم دست بسیار موفق است. عمل جراحی در شرایط زیر توصیه می‌شود:

اگر درد شدید، بی حسی یا سوزن سوزن شدن قابل توجهی در دست خود دارید و 6-8 هفته درمان محافظه کارانه داشته اید. اگر در یک یا چند عضله در بازوی خود ضعف دارید که با گذشت زمان و درمان محافظه کارانه رو به وخامت است یا بهبود نمی‌یابد.

سؤالی متداول که بیماران از آن‌ها سوال می‌کنند این است که “چه زمانی باید جراحی کنم؟” جواب شخصی است و بستگی به شدت ناراحتی شما، میزان فعالیت شما، مطالبات شغلی و سایر عوامل دارد. اگر هیچ ضعفی در دست وجود ندارد و درد شکایت اصلی است، اگر درد بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد، باید جراحی در نظر گرفته شود. برخی از بیماران می‌توانند درد خود را تحمل کنند و آرزو می‌کنند از جراحی خودداری کنند. دیگران چنان ناراحتی دارند که نمی‌توانند کارهایی را انجام دهند که از آن لذت می‌برند و این بیماران ممکن است جراحی را انتخاب کنند. در صورت وجود ضعف قابل توجه، جراحی معمولاً زودتر توصیه می‌شود.

شایع ترین عمل جراحی برای این مشکل، دیسککتومی قدامی دیسک گردن و فیوژن (ACDF) است. میزان موفقیت در این عمل جراحی بسیار بالا است. گزینه دیگر، بسته به موقعیت فتق دیسک، لامینوفورامینوتومی خلفی است. با این عمل جراحی فیوژن انجام نمی‌شود و فشار از عصب پشت گردن خارج می‌شود. جراح ارتوپدی شما می‌تواند تعیین کند که کدام روش در شرایط خاص شما مناسب تر است.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

No Comments

Post A Comment

error: Alert: Content selection is disabled!!