بهترین روش درمان فتق دیسک کمر

فتق دیسک کمر

فتق دیسک کمر : ستون فقرات شما از یک سری استخوان‌ها (مهره‌ها) تشکیل شده است که روی یکدیگر سوار شده‌اند. ستون فقرات، از بالا به پایین، شامل هفت مهره در ناحیه‌ی گردنی، 12 مهره در ناحیه‌ی صدری (پشت قفسه سینه) و 5 مهره در ناحیه پایین کمر و بعد از آن در پایین‌ترین بخش شامل استخوان خاجی و دنبالچه می‌شود. این مهره‌ها دارای بالشتک ها (ضربه‌گیرها) یی هستند. این دیسک‌ها، با جذب شوک‌ها یا ضربه‌های وارد شده از کارهای روزانه‌ای مانند راه رفتن، بلند کردن اجسام و پیچیدن، از مهره‌ها محافظت می‌کنند.

هر دیسک از دو بخش تشکیل شده است: یک بخش نرم و ژله‌ای و یک حلقه‌ی بیرونی سخت. آسیب یا ضعف می‌تواند باعث بیرون‌زدگی بخش داخلی دیسک از حلقه‌ی خارجی آن شود. به این عارضه، دررفتگی یا بیرون زدگی، فتق یا افتادگی (پرولاپس) دیسک میگویند. این وضعیت موجب درد و ناراحتی فرد می‌شود. اگر دیسک دررفته یکی از عصب‌های ستون فقراتتان را فشرده کند، ممکن است دچار بی‌حسی و درد در عصب آسیب دیده شوید. در موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به عمل جراحی برای برداشتن یا ترمیم دیسک دررفته داشته باشید.

 

علل فتق دیسک

دیسک‌ها به دلیل آسیب دیدگی و بلند کردن نادرست اجسام می‌توانند دچار برآمدگی یا فتق شوند یا این عارضه ممکن است به‌صورت خود به خود رخ دهد. پیری نقش مهمی در این مسئله ایفا می‌کند. با بالا رفتن سن، دیسک‌های شما خشک و سخت‌تر می‌شوند. دیواره بیرونی فیبروزی سخت دیسک ممکن است ضعیف شود. هسته‌ی ژل مانند ممکن است از طریق یک پارگی ایجاد شده در دیواره‌ی دیسک، برآمده یا پاره شود و هنگامی که به یک عصب می‌رسد، باعث ایجاد درد خواهد شد. عوامل ژنتیکی، سیگار کشیدن و برخی فعالیت‌های شغلی و تفریحی منجر به انحطاط و تخریب زودرس دیسک می‌شود.

 

علائم فتق یا دررفتگی دیسک

ممکن است در هر قسمت از ستون فقرات، از گردن گرفته تا کمر، دچار دررفتگی یک دیسک شوید. کمر یکی از مناطقی است که دررفتگی دیسک بیشتر در آن اتفاق می‌افتد. ستون فقرات شما شبکه پیچیده‌ای از اعصاب و رگ‌های خونی است. یک فتق دیسک می‌تواند فشار بیشتری به اعصاب و ماهیچه‌های اطراف خود وارد کند.

علائم فتق دیسک شامل موارد زیر است:

درد و بی‌حسی، معمولاً در یک طرف بدن
دردی که به دست‌ها یا پاها می‌رسد
دردی که در شب یا با حرکات خاصی بدتر می‌شود
دردی که بعد از ایستادن یا نشستن بدتر می‌شود
درد هنگام راه رفتن در مسافت‌های کوتاه
ضعف عضلانی بی‌دلیل
احساس سوزن سوزن شدن، درد یا سوزش در ناحیه آسیب دیده

این دردها می‌توانند در افراد مختلف متفاوت باشند. اگر درد شما منجر به بی‌حسی یا سوزن سوزن شدن شده است که بر توانایی‌تان در کنترل عضلات تأثیر می‌گذارد، به پزشک خود مراجعه کنید.

 

کمر درد

دیسک کمر و حاملگی

تغییراتی که در دوران بارداری در بدن زنان ایجاد می شود، تاثیراتی بر روی بدن می گذارند که در ظاهر کاملا دیده نمی شوند.

1- بیشتر زنان اضافه وزنی معادل 12 کیلوگرم یا بیشتر دارند. افزایش وزن بدن، بر روی فتق یا پارگی دیسک فشار وارد می کند و بنابراین کمر درد و پا درد، شکایات رایجی در طول بارداری هستند.

2- اضافه وزن، ممکن است باعث سندروم پیریفورمیس و سیاتیک کمر شود. سندروم پیریفورمیس هنگامی پیشرفت می کند که ماهیچه ها، عصب سیاتیک را که از باسن وارد ران می شود فشرده کنند

3- در زنان حامله، با بزرگتر شدن جنین، شکم به سمت جلو می آید و همانطور که رحم داخل لگن بزرگتر می شود، اعصاب نخاعی در مهره های کمری و خاجی تحت فشار قرار می گیرند و تحریک می شوند. این موضوع، یکی از دلایل کمر درد ناشی از فتق دیسک و دیسک بین مهره ای S1-L5 در دوران حاملگی می باشد.

 

بهترین روش درمان دیسک کمر

بهترین روش درمان فتق دیسک کمر در هر فردی متفاوت است و بسته به نوع فتق دیسک و شدت عارضه تعیین می شود. برخی افراد گمان می کنند تنها با جراحی به بهبودی کامل می رسند، اما آمارها چیز دیگری را نشان می دهد و بیانگر این است که حدود 98درصد دیسک ها بدون جراحی قابل درمان هستند.

جراح ستون فقرات جهت تعیین بهترین روش درمان فتق دیسک کمر، از انواع روش های تصویربرداری همچون ام آر آی، سی تی اسکن برای تشخیص نوع عارضه استفاده می کند. به کمک این نوع روش های تصویربرداری محل دقیق ضایعه و شدت آن به طور کامل مشخص می شود.

تمامی روش هایی که برای درمان فتق دیسک کمر، ارائه شده است جزو بهترین ها هستند اما در صورتی که در زمان و موقع مناسب استفاده شوند.

برای مثل استراحت و درمان های محافظه کارانه برای فردی که به دیسک کمر خفیف مبتلا است بهترین روش است اما برای فردی که به دیسک کمر شدید مبتلا است و به دردها و علائم شدیدی مبتلا می شود؛ استراحت تاثیری در بهبودی و کم شدن درد ندارند و بهترین روش درمان فتق دیسک کمر برای این نوع عارضه، عمل جراحی دیسک کمر است.

اما به طور کلی بهترین روش درمان فتق دیسک کمر را می توان گفت توصیف کرد که متناسب با شرایط بیمار انتخاب شود و بهترین نتیجه را برای بیمار داشته باشد.

از جمله روش های درمان قطعی فتق دیسک کمر شامل:

استراحت و کم کردن فعالیت های تشدید کننده درد
دارو درمانی ( شامل داروهای ضد التهاب، ضد درد و شل کننده عضلا هستند.
درمان دیسک کمر با فیزیوتراپی
ورزش درمانی دیسک کمر
جراحی دیسک کمر ( انجام جراحی به دو صورت جراحی باز و بسته دیسک کمر)

 

جراحی دیسک کمر

اگر درد و سایر علائم فتق دیسک کمر پس از شش هفته ادامه یابد، اغلب جراحی در نظر گرفته می‌شود.

فتق دیسک کمر، شایع‌ترین دلیل جراحی ستون فقرات در بزرگ‌سالان در طول سال‌های کاری است.

ممکن است جراحی توصیه شود اگر:

درد شدید وجود دارد و فرد در حفظ سطح معقول عملکردهای روزانه مانند ایستادن یا راه رفتن مشکل دارد.
فرد، علائم عصبی پیش‌رونده‌ای مانند بدتر شدن ضعف پا و یا بی‌حسی را تجربه می‌کند.
از دست دادن عملکرد روده و مثانه وجود دارد.
داروها، فیزیوتراپی و یا سایر درمان‌های غیر جراحی علائم را به میزان قابل‌توجهی کاهش نداده‌اند.

در برخی موارد، قبل از اینکه بیمار شش هفته مراقبت‌های غیر جراحی را کامل کند، به جراحی نیاز است.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 5 / 5. تعداد آرا: 1

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

No Comments

Post A Comment

error: Alert: Content selection is disabled!!