جراحی فتق دیسک با لیزر

جراحی فتق دیسک با لیزر

جراحی فتق دیسک با لیزر

فتق دیسک کمر یکی از مشکلات رایجی است که باعث درد گردن، بازو، کمر، و پا می شود و این مشکل معمولاً در افراد بین سنین 30 تا 50 سالگی مشاهده می شود و به این مشکل در اصطلاح لغزش دیسک یا پارگی دیسک کمر نیز می گویند. فتق دیسک کمر می تواند در همه مهره های ستون فقرات نیز ایجاد شود و با لیزر درمانی دیسک کمر قابل بهبود می باشد. در اکثر مواقع، این مشکل در مهره های گردن یا بخش پایین کمر ایجاد شده و باعث وارد شدن فشار به اعصاب می شود.

در صورتی که شما با درد یا بی حسی در ناحیه گردن، بازو، درد پایین کمر، یا پا مواجه شدید، ممکن است به فتق یا پارگی دیسک مبتلا شده باشید. در این حالت شما می توانید با مراجعه به این مرکز از خدمات پیشرفته درمانی برای تشخیص دقیق مشکل و درمان دیسک کمر با استفاده از روش های غیر جراحی یا جراحی بسته ستون فقرات استفاده کنید. یکی از روش های درمانی، لیزر است. لیزر سرد در فیزیوتراپی یکی از چندین روش درمانی مورد استفاده برای تسکین درد است به‌خصوص در بیمارانی که به دنبال روش‌های درمانی بدون جراحی و بدون دارو هستند. فیزیوتراپی لیزری یکی دیگر از روش‌های درمانی مورد استفاده برای کمک به تسکین درد بوده که در موارد مختلفی به کار می‌رود.

 

علت فتق دیسک کمر چیست؟

فتق دیسک به دلیل فرسودگی و پارگی‌هایی که در طی سالیان متمادی روی دیسک ایجاد می‌شوند یا در اثر آسیب‌دیدگی‌هایی نظیر زمین خوردن یا تصادفات رانندگی اتفاق می‌افتد. با ضعیف شدن دیواره دیسک، برخی حرکات مانند خم شدن یا چرخیدن یا بلند کردن اجسام سنگی باعث ابتلا به فتق دیسک کمر می‌شوند. با افزایش وزن، دیسک باید وزن بیشتری را تحمل کنند که احتمال فتق دیسک را افزایش می‌دهد. افرادی که بین 35 تا 45 سال دارند بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به فتق دیسک هستند زیرا محتویات مایع محافظ در این افراد کاهش یافته و باعث کاهش انعطاف‌پذیری دیسک و افزایش احتمال رگ به رگ شدن می‌شود.

 

دیسک کمر

 

جراحی لیزر ستون فقرات چیست؟

“جراحی لیزر” ستون فقرات نسبت به “جراحی باز” یک جراحی با تهاجم کمتر در ستون فقرات است که در آن برش های کوچکی به طول کمتر از یک اینچ برای دسترسی به ساختارهای ستون فقرات ایجاد می‌شود. در مقایسه با جراحی پشت باز، که در آن یک برش بزرگ از پشت به منظور دسترسی به ستون فقرات ایجاد می‌شود، روش‌های کم تهاجمی باعث ایجاد زخم کمتر و همچنین آسیب کمتر به ساختارهای اطراف می‌شوند و اغلب منجر به درد کمتر و زمان درمان کوتاه‌تر می‌گردد. آنچه “جراحی با لیزر ستون فقرات” را از سایر روش‌های کم تهاجم متمایز می‌کند این است که از پرتو لیزر به جای سایر ابزارهای جراحی برای برش ساختارهای ستون فقرات استفاده می‌شود. با این حال، هنوز هم، برش اولیه از طریق پوست با یک چاقوی جراحی معمول انجام می‌شود.

واژه لیزر (LASER) مخفف تقویت نور با تحریک انتشار تابش است. لیزر یک پرتو متمرکز از نور است که می‌تواند گرمای شدیدی را برای برش در بافتهای نرم، به ویژه در بافتهای آبدار مانند دیسک های ستون فقرات ایجاد کند. لیزرها هنگام تماس با استخوان، جرقه های لحظه‌ای ایجاد می کنند که می‌تواند به ساختارهای اطراف آسیب برساند و نمی‌تواند برای برش استخوان که برای بسیاری از جراحی های ستون فقرات لازم است استفاده شود.

جراحی لیزر ستون فقرات در درجه اول برای انجام دیسکتومی استفاده می‌شود، دیسکتومی یک تکنیک جراحی است که در آن قسمتی از برآمدگی یا بیرون زدگی دیسک را که به ریشه های عصبی اطراف فشار می آورد، برمیدارند. این فشار باعث فشردگی ریشه عصب می‌شود و در نتیجه دردی موسوم به سیاتیک را ایجاد می‌کند.

 

چه کسانی متقاضی مناسبی برای روش درمان با جراحی با لیزر ستون فقرات هستند؟

پزشک بعد از معاینه‌ی بیمار تعیین می‌کند که بیمار برای انجام دادن لیزر درمانی دیسک کمر مناسب است یا خیر. پزشک عوامل مختلفی از جمله سن بیمار، وضعیت کلی سلامتی او ترجیح خود بیمار را مد نظر می‌گیرد. هر یک از بیماران که از درد مزمن پایین کمر که ناشی از برآمدگی یا بیرون‌زدگی دیسک کمر است، رنج می‌برند می‌توانند عمل لیزری دیسک کمر را انجام دهند. عمل لیزری دیسک کمر یکی از روش‌های عمل بسته‌ی کمر است که به صورت سرپایی (بدون نیاز به بستری و ماندن در بیمارستان) انجام می‌شود و بیماران می‌توانند در همان روز انجام عمل به خانه بازگردند.

 

مزایای عمل لیزری دیسک کمر

مزایای اصلی عمل لیزری دیسک کمر نسبت به عمل‌های سنتی باز عبارتند از:

عمل به صورت سرپایی انجام می‌شود در حالی که در بیمار پس از عمل باز باید حداقل شش ماه در بیمارستان بستری شود
این عمل باعث تسکین فوری درد و علائم مربوطه می‌شود
خطرات احتمالی ناشی از انجم این عمل به مراتب کمتر از جراحی‌های باز است
این یک روش غیر تهاجمی است که باعث آسیب‌دیدگی کمتر بافت‌ها می‌شود.
هیچ استخوانی برای آزادسازی دیسک آسیب نمی‌بیند زیرا این عمل به وسیله لیزر و بدون نیاز به عمل باز و استفاده از ابزارهای جراحی انجام می‌شود.
هیچ اسکار یا فیبروز اپیدورالی در نخاع ایجاد نمی‌شود.

 

خطرات احتمالی عمل لیزری دیسک کمر

جراحی لیزر ستون فقرات ممکن است به برطرف شدن علت فشردگی ریشه عصب کمک کند، اما با ریسک آسیب بیشتر به ساختارهای مجاور همراه است. خطرات مرتبط با جراحی ستون فقرات با لیزر عبارتند از:

عفونت احتمالی
خونریزی و لخته شدن خون
آسیب عصبی
آسیب به غشایی که نخاع را احاطه کرده است
نیاز به جراحی اضافی
باقی ماندن یا بازگشت علائم بیماری

اشعه لیزر یک منبع گرمای شدید و متمرکز است که از دقت کمتری نسبت به سایر ابزارهای جراحی برخوردار است و برای جلوگیری از آسیب دائمی نخاع و ریشه های عصبی به تسلط و کنترل زیادی نیاز دارد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.5 / 5. تعداد آرا: 4

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

No Comments

Post A Comment

error: Alert: Content selection is disabled!!