تزریق سیمان مهره

تزریق سیمان مهره

مقدمه :  عمل تزریق سیمان، روشی است که در آن نوعی سیمان به شکستگی مهره تزریق می‌شود. این عمل با هدف تسکین درد ستون فقرات و بازگرداندن تحرک به افراد صورت می‌پذیرد. البته باید توجه داشت که همه‌ی افرادی که دچار شکستگی در مهره‌هایشان می‌شوند کاندید مناسبی برای انجام این عمل نیستند. در این مطلب به بررسی عمل تزریق سیمان مهره می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

تزریق سیمان مهره چیست؟

عمل تزریق سیمان تحت عنوان عمل ورتبروپلاستی (Vertebroplasty) و کیفوپلاستی (Kyphoplasty) مورد اشاره قرار می‌گیرد که تفاوت اندکی میان انجام این دو روش وجود دارد. در شکستگی‌هایی که بر اثر فشار بر روی مهره‌ها رخ می‌دهد که شکستگی‌های فشاری نام دارد، باعث می‌شود که مهرها در همان محلی که قرار دارند در خود خرد شود. وقتی در چندین مهره این نوع شکستگی ایجاد شود، می‌تواند باعث شود که ستون فقرات دچار حالت قوزدار شود. این حالت کیفوز نام دارد.

افرادی که استخوان‌هایشان در اثر پوکی استخوان یا سرطان مغز استخوان ضعیف شده است، به ویژه مستعد ابتلا به شکستگی فشاری هستند. در این افراد فعالیت‌های بدنی مانند بلند کردن جسم سنگین، عطسه یا سرفه هم می‌تواند باعث شکستگی شود.

تزریق سیمان مهره

ورتبروپلاستی و کیفوپلاستی روش‌های مشابهی در تزریق سیمان مهره هستند. در هر دو روش از یک سوزن خالی استفاده می‌شود که از طریق پوست به سمت مهره‌ی شکسته منتقل می‌شود. در روش ورتبروپلاستی سیمان از طریق این سوزن به استخوان شکسته تزیرق می‌شود. در روش کیفوپلاستی ابتدا یک بالن کوچک وارد می‌شود. به کمک باد شدن این بالن کوچک می‌توان مهره‌ی فشرده شده را در ارتفاع طبیعی خود نگه داشت. این مراحل برای هر یک از مهره‌های آسیب دیده تکرار می‌شود.

لازم به ذکر است که مهره‌ی تقویت شده به وسیله‌ی سیمان افراد را قادر می‌سازد که بتوانند به صورت مستقیم بر روی پای خود بایستند و این عمل درد آنها را کاهش می‌دهد. همچنین این روش از بروز شکستگی‌های بیشتر در افراد جلوگیری می‌کند. از جمله افرادی که در ایران به انجام این عمل می‌پردازند، می‌توان به آقای دکتر حسن محمدی اشاره کرد که با توجه به سوابق درخشان ایشان در خصوص عمل تزریق سیمان مهره، از جمله‌ی پزشکان برتر در این حوزه محسوب می‌شود.

تزریق سیمان مهره

پیش از تزریق سیمان مهره

پیش از انجام عمل تزریق سیمان مهره، پزشک عموماً به کمک روش‌های مختلف عکس برداری با اشعه‌ی ایکس شرح حال پزشکی و انجام معاینه‌ی دقیق، به تعیین محل دقیق شکستگی و ماهیت درد ناشی از آن می‌پردازد. همچنین ممکن است پزشک از ام آر آی یا سی تی اسکن نیز برای تعیین دقیق موضع شکستگی استفاده کند.

لازم است بیماران در مورد تمام داروهایی که مصرف می‌کنند پزشک خود را آگاه سازند تا حین انجام این عمل، تداخل‌های دارویی برای فرد بروز ندهد. همچنین در صورت وجود سوابق مربوط به اختلالات خونریزی یا استفاده از داروهای ضد انعقاد، آسپرین یا دیگر داروهای مشابه باید به پزشک اطلاع داد.

در طول عمل تزریق سیمان

در طول انجام عمل تزریق سیمان مهره، پزشکان چیره‌دستی چون آقای دکتر حسن محمدی از روش‌های خاصی برای دستیابی به بهترین نتیجه و نیز ایجاد کمترین درد و ناراحتی حین انجام عمل استفاده می‌کنند. در طول عمل پزشک از داروهای آرام‌بخش برای حفظ آرامش فرد استفاده می‌کنند. همچنین در صورت بروز دردهای شدید پزشکان از بیهوشی عمومی استفاده می‌کنند.

در حین انجام عمل، به طور دائم از اشعه‌ی ایکس استفاده می‌شود تا بتوان سوزن را به طور دقیق به نقاط مورد نظر هدایت کرد. البته لازم به ذکر است که بدن فرد در مقابل اشعه محافظت خواهد شد. سپس به آرامی سیمان به مهره تزریق می‌شود. بسته به نحوه‌ی ورود سیمان به داخل مهره، پزشک ممکن است تزریق دوم را برای پر کردن کامل آن مهره به کار گیرد. تصمیم‌گیری در این موارد بر عهده‌ی پزشک مربوطه است.

تزریق سیمان مهره

پس از اتمام عمل تزریق سیمان

پس از انجام عمل احتمالاً لازم است که بیماران 1 ساعت به پشت دراز بکشند تا سیمانی که تزریق شده است، کاملاً سفت شود. در بیشتر مواقع افراد پس از عمل احساس درد می‌کنند و این درد ممکن است تا 72 ساعت به طول بینجامد. در این شرایط پزشکان بنا به شدت درد، اغلب از مسکن‌های مختلف برای تسکین درد افراد استفاده می‌کنند.

پزشک میزان درد را ارزیابی می‌کند و احتمالات مختلف را در این خصوص بررسی می‌کند. افراد اغلب 1 ساعت پس از عمل قادر به نشستن خواهند بود و پس از دو ساعت می‌توانند راه بروند. لازم است که افراد به مدت دو هفته دستورالعمل‌های پزشک را تا زمان رسیدن ملاقات بعدی به دقت انجام دهند تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کنند.

مزایای عمل تزریق سیمان مهره

از جمله مزایای عمل تزریق سیمان مهره می‌توان به این موضوع اشاره کرد که هر چقدر شکستگی زودتر ترمیم شود، نتایجی بهتر برای فرد بیمار در پی خواهد داشت. در روش ورتبروپلاستی معلوم شده است که این روش بین 75 تا 90 درصد، درد را در بیماران کاهش می‌دهد. همچنین در پژوهشی که اخیراً بر روی روش کیفوپلاستی انجام گرفته است، معلوم شده که درد بیماران از میانگین 8.6 در مقیاس 10، تا مدت سه ماه پس از انجام عمل به 2.1 کاهش پیدا کرد.

علاوه بر این از میان 51 بیماری که نمی‌توانستند حرکت کنند یا حین حرکت به کمک نیاز داشتند، تنها 8 نفر از آنها قادر نبودند پس از سه ماه بدون کمک حرکت کنند. این میزان کاهش درد و افزایش توانایی در حرکت باعث می‌شود که کیفیت زندگی بیماران به میزان قابل توجهی بهبود یابد که این موضوع از جمله مزایای چشمگیر انجام عمل تزریق سیمان مهره است.

جمع‌بندی

در این مطلب به عمل تزریق سیمان مهره پرداختیم. مهره‌ها ممکن است به دلایل مختلفی دچار شکستگی شوند که پس از بررسی نوع شکستگی و سایر موارد پزشکان مجرب در این زمینه از جمله آقای دکتر حسن محمدی، اقدام به انجام عمل تزریق سیمان مهره می‌کنند. با مراجعه به افراد برتر در این حوزه می‌توان به نتایجی چشمگیر دست یافت و از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کرد. انجام موفقت آمیز این عمل نقشی بسیار مهم در کیفیت زندگی بیمارانی که دچار شکستگی مهره شده‌اند، خواهد داشت. شما می‌توانید با ارائه‌ی نظرات خود، ما را در بهبود کیفیت مطالب یاری نمایید.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 4.2 / 5. تعداد آرا: 11

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

No Comments

Post A Comment

error: Alert: Content selection is disabled!!