5 بیماری رایج که از طریق جراحی لیزری ستون فقرات قابل­ درمان است

5 بیماری رایج که از طریق جراحی لیزری ستون فقرات قابل­ درمان است

5 بیماری رایج که از طریق جراحی لیزری ستون فقرات قابل­ درمان است

به لطف پیشرفت‌های تکنولوژیکی و پزشکی، امروزه پزشکان می‌توانند بخشی از بیماری‌های رایج کمر و گردن را با روش جراحی لیزری ستون فقرات درمان کنند، استفاده از درمان لیزری نسبت به جراحی ستون فقرات باز سنتی دردناک‌تر بوده اما در مدت زمانی بسیار سریع‌تر بهبود می‌یابد.

روش جراحی ستون فقرات با استفاده از لیزر یا جراحی کم ­تهاجمی ستون فقرات (MISS)، بدون ایجاد برش طولانی 5 تا 6 اینچی روی کمر که قبلاً در جراحی کمر رایج بود انجام می­شود. طبق گفته آکادمی جراحان ارتوپدی آمریکا، روش جراحی لیزری به عنوان آخرین روش برای دستیابی به نتیجه قطعی از درمان در نظر گرفته می­شود، اما زمانی که سایر درمان‌های غیرجراحی مانند فیزیوتراپی و تزریق اپیدورال درد و ناراحتی را در ناحیه کمر یا گردن بیمار کاهش ندهد، تنها شیوه درمانی استفاده از لیزر خواهد بود.

در صورتی که پزشک بتواند محل دقیق یا منبع اصلی درد را مشخص کند، می­تواند از روش لیزر کم تهاجمی برای حل مشکل و درمان درد استفاده کند. در طول جراحی لیزری پزشک با ایجاد برش­های کوچک با استفاده از ابزارهای تخصصی، به ستون فقرات بیمار دسترسی خواهد داشت. با اطمینان می­توان گفت مزیت اصلی جراحی ستون فقرات با لیزر این است که می­توان این شیوه درمانی را به عنوان یک روش سرپایی و بدون دوره نقاهت طولانی در بیمارستان انجام داد.

استفاده از جراحی لیزری نخاع برای درمان چه بیماری­هایی امکان­پذیر است؟

روش درمانی MISS با استفاده از لیزر ممکن است درمان مناسبی برای برخی از مشکلات دژنراتیو و مواردی است که گردن یا کمر را تحت تاثیر قرار داده و باعث ایجاد درد در این ناحیه می­شود. در این بخش پنج بیماری رایج که می­توان آنها را با یک روش کم تهاجمی جراحی لیزری ستون فقرات درمان کرد را بیان می‌کنیم:

  1. تومورهای نخاعی

به گفته کلینیک مایو تومور طناب نخاعی که تومور درون دورال نیز نامیده می­شود، در استخوان­های ستون فقرات یا در کانال نخاعی ایجاد رشد می­کند. این بیماری را می­توان به ­عنوان یکی از سه نوع تومور اصلی طبقه ­بندی کرد که بر اساس ارتباط با غشای محافظ نخاع فرد رخ داده یا اینکه از سایر مناطق بدن به مهره­ ها متاستاز می­دهد.

  1. فشردگی عصب

این عارضه زمانی رخ می­دهد که فشار زیادی از بافت‌های اطراف از جمله تاندون‌ها، ماهیچه‌ها، غضروف‌ها و استخوان‌ها به اعصاب وارد می­شود. فشردگی اعصاب می‌توانند در هر جایی از بدن ایجاد شود. فشار وارد شده به این نواحی عملکرد کل عصب را مختل می­کند و باعث ایجاد بی‌حسی، درد یا گزگز می شود.

  1. فتق دیسک

این بیماری غالبا با نام لغزش یا پارگی دیسک نیز شناخته می‌شود. فتق دیسک زمانی رخ می‌دهد که هسته نرم و ژل‌مانند دیسک ستون فقرات به داخل کانال نخاعی فشار می‌آورد. دلیل اصلی فتق می­تواند پارگی یا جدا شدن مایع نرم درون دیسک از حلقه یا لایه سخت بیرونی باشد. هنگامی که ماده داخلی دیسک بیرون می­ریزد، می تواند درد فلج کننده­ا­ی ایجاد کند. عارضه فتق دیسک بیشتر در ناحیه کمر دیده می­شود.

  1. تنگی نخاعی

یکی  از بیماری­هایی که برای درمان آن می‌توان از جراحی لیزری ستون فقرات استفاده کرد تنگی ستون فقرات است که بیشتر در گردن یا کمر دیده می­شود. زمانی که فضاهای ستون فقرات بیمار باریک شود به اعصاب موجود در سراسر ستون فقرات فشار وارد می­کند. عارضه تنگی نخاعی به دو نوع اصلی تقسیم می­شود که عبارتند از تنگی دهانه ستون فقرات که در گردن رخ می­دهد و تنگی کمر که در نتیجه وارد شدن فشار به ستون فقرات در قسمت پایین کمر رخ می­دهد.

  1. سیاتیک

سیاتیک یک بیماری دردناک است که اغلب در اثر فتق دیسک، تنگی نخاعی یا تشکیل خار استخوانی روی ستون فقرات ایجاد می­شود. زمانی که چنین شرایطی در ستون فقرات رخ دهد به عصب سیاتیک فرد فشار وارد شده و منجر به ایجاد درد شدید و امتداد درد در طول مسیر عصب می شود، بهتر است بدانید که عصب  سیاتیک از قسمت پایین کمر تا باسن ادامه یافته و سپس به پشت ران می­رسد.

مزایای جراحی لیزری ستون فقرات چیست؟

مزیت اصلی این روش کم تهاجمی این است که در جراحی ستون فقرات با استفاده از  لیزر خطر عفونت، از دست دادن خون و آسیب احتمالی به عضلات پشت و بافت نرم نسبت به شیوه جراحی باز سنتی کمتر است. این روش درمان کم تهاجمی است، به همین دلیل زمان بستری و بهبودی بیمار به طور کلی و در مقایسه با روش­های سنتی کوتاه­تر است. علاوه بر این جراحان به طور مداوم در حال توسعه تکنیک­های مورد استفاده برای جراحی لیزری ستون فقرات هستند که از این طریق بتوانند بیماران را با دقت بیشتر و عوارض کمتر درمان کنند.

سخن پایانی

یکی از انواع بیماری­های شایع در جهان ما بیماری­های وابسته به ستون فقرات است. در اغلب موارد انجام ورزش­ها و فعالیت­های بسیاری سنگین، سبک ناسالم زندگی، ایستادن یا نشستن­های طولانی، زمینه وراثت، سوانح و ابتلا به برخی تومورها دلایل اصلی بروز درد در ناحیه نخاع و کمر هستند. شدت درد حاصل از آسیب­های نخاعی زیاد و در برخی موارد فلج ­کننده است.

روش­های مختلفی وجود دارد که می­توان برای درمان استفاده کرد. امروزه به لطف پیشرفت­های علمی و پزشکی امکان جراحی لیزری ستون فقرات وجود دارد. این روش درمانی کم تهاجمی بوده و دوره نقاهت بسیار کوتاهی دارد. در مقایسه با روش سنتی و جراحی باز ستون فقرات عارضه کمتری برای بیمار ایجاد می­کند. با این حال برای تشخیص اینکه آیا استفاده از این روش درمانی برای شما مناسب است باید با جراح و پزشک معالج خود مشورت کنید.

5 بیماری رایج که از طریق جراحی لیزری ستون فقرات قابل­ درمان است

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

No Comments

Post A Comment

error: Alert: Content selection is disabled!!