جراحی ستون فقرات با لیزر : علم درباره این روش درمانی چه می گوید؟

جراحی ستون فقرات با لیزر

یکی از سوالاتی که اغلب متخصصین در بیمارستان با آن مواجه می­شوند این است که: آیا گزینه استفاده از لیزر برای درمان وجود دارد؟ حقیقیت این است که استفاده از روش جراحی ستون فقرات با لیزر می­تواند موضوعی بحث ­برانگیز برای متخصصین و جراحان باشد. شکار کورپاد جراح مغز و اعصاب Froedtert & MCW و مدیر بالینی برنامه SpineCare معتقد است که تبلیغات و بازاریابی­ های انجام شده در این حوزه باورهای اشتباه در میان مردم ایجاد کرده است.

روش انجام جراحی ستون فقرات با لیزر در مقایسه با سایر روش‌ها چگونه است؟

دکتر کورپاد گفت: «اغلب مردم تصور می­کنند پرتو لیزر تابیده­ شده از پوست آنها عبور کرده و بدون ایجاد برش درد آنها را از بین می برد.» این تصور اشباه است. در این روش درمانی جراحی ستون مهره­ ها با لیزر مانند سایر روش‌های کم تهاجمی از جمله جراحی آندوسکوپی یا جراحی میکروسکوپی دقیق برش بسیار کوچکی وجود دارد. در برخی از موارد خطر آسیب رساندن به اعصاب یا بافت با استفاده از لیزر بیشتر از سایر روش­های درمانی است و مهم­تر از همه، هیچ مدرک علمی معتبری وجود ندارد که نشان دهد جراحی لیزری ستون مهره­ ها برتر از روش­های درمانی غیر لیزری است.

یکی از رایج­ترین روش­های درمان ستون فقرات برای تسکین و کاهش درد گردن یا کمر، دیسک کتومی کمر است. این روش نیز نوعی جراحی کم تهاجمی است و معمولاً از طریق آندوسکوپ یا میکروسکوپ انجام می‌شود. جراح از طریق ایجاد برشی به طول کمتر از یک اینچ از پوست و داخل عضله عبور می­کند منبع فشرده‌سازی مواد فتق دیسک که بر روی عصب یا ستون فقرات فشار وارد کرده را حذف می­کند.

این روش درمانی اغلب به­ عنوان «دیسککتومی لیزری» به بیماران معرفی می­شود و این تصور غلط در بین عموم مردم رایج شده که کل این روش با استفاده از  لیزر انجام می­شود. جالب است بدانید برای جراحی ستون فقرات با لیزر در روش دیسککتومی نیازمند استفاده از ابزار جراحی هستیم. دکتر کورپاد گفت: «لیزر یک پرتو متمرکز نور است که در مورد این عارضه لیزر فقط می­تواند منبع فشرده سازی مواد درون دیسک را کوچک کند.»

ویژگی‌های جراحی ستون فقرات با لیزر

طرفداران انجام جراحی ستون فقرات با لیزر معتقد هستند که این روش درمانی به بیمار اجازه می­دهد در همان روز به خانه برود. به علاوه این دوره نقاهت این روش درمانی بسیار کوتاه بوده و برش ایجاد شده در این روش کمتر از 1 اینچ است. به این دسته از افراد باید بگوییم که جراحی آندوسکوپی یا میکروسکوپی ستون فقرات نیز یک روش کاملا سرپایی است. اندازه برش در این روش تقریباً برابر با برش ایجاد شده در درمان لیزری است و دوره نقاهت آندوسکوپی نیز مانند جراحی لیزری ستون فقرات کوتاه است (در اغلب موارد بیمار می­تواند پس از گذشت 7 تا 10 روز به کار برگشته و فعالیت­های روزمره را انجام دهد).

با این حال یک تفاوت اساسی بین درمان لیزری و درمان آندوسکوپی یا میکروسکوپی وجود دارد که به توانایی پزشک برای تجسم ساختارهای داخل و اطراف ستون مهره ­ها مربوط است. دکتر کورپاد گفت: «هدف اصلی در  جراحی ستون فقرات با لیزر سوزاندن منبع فشرده­ سازی مایع درون دیسک از طریق هدایت پرتو است.»

اما این روش بسیار دقیق نیست زیرا برای حفاظت از ساختارهای حیاتی بدن پرتوی لیزر نمی­تواند در اطراف اعصاب یا بافت مانور دهد. به همین دلیل، اگر پزشک معالج بی­ تجربه باشد خطر ایجاد عارضه نامطلوب در حین جراحی لیزر افزایش یافته و هیچ سود واضحی برای استفاده از این روش درمانی وجود ندارد.

آیا جراحی ستون فقرات با لیزر نسبت به روش غیر لیزری برتری دارد؟

تنها چیزی که برای انجام یک جراحی ستون فقرات نیاز دارید مجوز پزشکی است و لازم نیست یک جراح برای انجام این جراحی آموزش دیده باشد. همین امر می­تواند عواقب و عوارض جانبی ناشی از این شیوه درمانی را جدی ­تر کند. تحقیقی که در سال ۲۰۱۶ در Surgical Neurology International منتشر شد نشان می­دهد که پزشکانی که جراحی‌های لیزری برای کاهش فشار دیسک را انجام می‌دهند جراح حرفه ­ای نیستند، بلکه این عمل غالبا توسط «متخصص مدیریت درد» مانند متخصصین بیهوشی، رادیولوژیست‌ها یا فیزیوتراپ­ ها انجام می­شود.

این محقق می‌گوید: «پزشک با استفاده از لیزر بخش کوچکی از بافت دیسک را تبخیر یا کوچک می‌کند تا بتواند فشار و حجم ماده داخل دیسک را کاهش دهد. به همین دلیل شاهد تسکین علائم بیماری هستیم. اما در اغلب موارد این جراحی کم تهاجمی برای مدیریت دردهای حاد و مزمن در بیماران بی اثر است. با اطمینان می­توان گفت بدون آموزش جراح برای انجام جراحی ستون فقرات با لیزر، متخصصان مدیریت درد قادر به رسیدگی به عوارض جانبی ناشی از جراحی نیستند.

تحقیقات در مورد برتری روش جراحی با لیزر نسبت به روش سنتی

نتایج به دست آمده از یک تحقیق متفاوت نشان داد که: «تا به امروز عملکرد لیزر دیسککتومی در جذب بیماران بهتر از از درمان آنها بوده است.» تحقیق دیگری در این حوزه نشان می­دهد که استفاده از جراحی لیزری برای درمان عارضه­ های نخاعی در مقایسه با جراحی ­های معمولی ممکن است عملکرد ضعیف­تری داشته باشد. با این حال سرعت درمان و بهبودی با استفاده از لیزر در مقایسه با روش­های معمولی و سنتی بسیار بالاتر است. به علاوه این روش توانسته تعداد جراحی­ های انجام شده برای درمان عارضه­ های نخاعی و ستون فقرات را به صورت قابل­ ملاحظه‌ای افزایش دهد.

بدن انسان مکانیسم­های طبیعی مختلفی برای کاهش فشار در ستون فقرات دارد. با این حال با گذشت زمان فتق دیسک ممکن است کم آب شده و اندازه آن کاهش یابد (فتق در حالت عادی به اندازه یک نخود است که به مروز زمان ممکن است حجم آن کاهش یافته و به اندازه کشمش شود). دکتر کورپاد گفت: «جراحی تنها گزینه درمان مشکلات ایجاد شده در ستون مهره­ ها نیست و مهم‌تر از همه بهترین گزینه درمانی نیز استفاده از روش جراحی نیست.» برای کسب بهترین نتیجه مهم است که به متخصصی مراجعه کنید که بتواند شما را به سمت نتیجه و انتخاب مطلوب راهنمایی کند.

سخن پایانی

جراحی ستون فقرات با لیزر یکی از روش­های نوین برای درمان عارضه­ های نخاعی است. عقاید مختلفی در مورد این شیوه درمانی وجود دارد. برخی از متخصصین استفاده از آن را بهترین روش درمان درد در ناحیه کمر و ستون فقرات می­دانند. با این حال برخی دیگر از جراحان این شیوه درمانی را یک شیوه تسکین­ دهنده معرفی می کنند. هرچند با اطمینان می­توان گفت که استفاده از لیزر برای درمان دردهای ستون فقرات می‌تواند مدت زمان بهبودی را به صورت قابل­ ملاحظه ­ای کاهش دهد.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برای امتیاز دادن به آن روی ستاره ها کلیک کنید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تاکنون رأی داده نشده ! اولین کسی باشید که این مطلب را ارزیابی می کنید

اگر این پست را مفید یافتید ...

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید!

No Comments

Post A Comment

error: Alert: Content selection is disabled!!